Kvinna och man hoppar och delar ut highfives.
© iStock

Tre gyllene motivationstips

Det är högsäsong för att infria sina löften om mer motion och bättre kostvanor. Här är tre effektiva och väl beprövade motivationstips som kan hjälpa dig.

19 februari 2019 av Hans Westhausen Gottlieb

Håll ångan uppe 

Drömmar kan lätt spolieras om motivationen sjunker. Här är tre motivationstips som hjälper dig att hålla ångan uppe.

1. Sätt upp ett mål 

Gå ned åtta kg i vikt under det kommande året, träna 3-4 gånger i veckan eller genomföra en järnman. Sådana ambitiösa och långsiktiga mål kan vara effektiva för att hålla motivationen uppe. 

Det gäller dock att sätta upp mål som kommer inifrån och som inte är styrda av andras förväntningar. Det ska vara något du brinner för och kan se en mening med. Fråga dig själv ”varför är det viktigt för mig”, och ”vad skulle det innebära för mig om jag uppnår/inte uppnår mitt mål”. 

Se också till att målet är rimligt. I stället för att du intalar dig själv att ”jag måste träna till vilket pris som helst”, så är det bättre om du säger ”jag vill gärna träna så bra som möjligt utifrån mitt mål och mina förutsättningar”. 

Slutligen är det bra om målet är konkret. I stället för att träna för att bli ”en snabbare löpare”, vilket du potentiellt kan uppnå på kort tid, så är det bättre om du siktar på att uppnå en viss tid på en viss sträcka. 

2. Lägg upp en plan

När du har satt upp ett mål är det dags att lägga upp en realistisk och kon kret plan för hur du ska kunna uppnå det, så att det inte förblir en ouppnåelig framtidsdröm. 

Om du t.ex. vill äta nyttigare bör du planera dina matinköp och din matlagning noga. Om du vill träna mer bör du gå igenom ditt veckoschema och se när det passar dig bäst att träna. 

Det gäller att hela tiden va ra realistisk med tanke på hur mycket tid du har över, så att dina nya planer inte går ut över andra delar i din var dag. Komplettera också dina slutmål med del mål, så att motivationen hela tiden hålls uppe. 

3. Träna med andra

Ett viktigt steg för att skapa fasta motionsvanor är den sociala förpliktelse som uppstår när man bestämmer gemensamma aktiviteter. 

Du kan t.ex. gå med i en förening eller dra ihop ett kompisgäng. Det viktiga är att ni träffas på bestämda tider varje vecka. Om du t.ex. vill införa en bättre kosthållning därhemma, så kan du pröva att få med resten av din familj på projektet. 

Då behöver du inte sitta ensam med dina ångkokta grönsaker medan de andra äter sina hamburgare. Om du lever ensam kan du ev. gå med i en matklubb. Att dela saker med andra ger inte bara motivationen en boost; det stärker också den sociala samvaron. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka godsaker har du svårast att motstå?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig