Deltagare i gruppträning
Kom i gång med gruppträning

Det finns många olika träningsgrupper som garanterat kan ge dig ny motivation. 

Snabbguide till gruppträning

Att träna i grupp är ett fantastiskt sätt att bibehålla träningsmotivationen. Här är fyra olika klasser du bör testa.

29 mars 2021 av Redaktionen

Styrka

Styrketräning behöver inte alltid utföras på egen hand. Det finns många pass med fokus på styrka och muskeluppbyggnad där man tränar med stänger och hantlar, liksom det finns rena TRX-pass. Många gym erbjuder crossfit-inspirerad träning i form av träningspass som heter Stram Op, BodyPump, Bodyfit och Strength.

För dig som ... 

✓ vill bli starkare och få mer markerade muskler. 

✓ vill ha omväxling från soloträningen i styrkelokalen.

✓ gärna vill slippa koreografi.


Kondition 

De flesta gym har ett brett utbud av pulsträningspass och högintensiva pass då hjärtmuskeln får jobba rejält. Det gäller t.ex. HIIT-pass då man ger full gas i korta intervaller med kort vila emellan. Combat, som är inspirerat av kampsport, och olika boxningspass gör också att pulsen och förbränningen ökar kraftigt. Detsamma gör spinning.

För dig som ... 

✓ vill bränna massor av kalorier på kort tid. 

✓ vill få bättre kondition. 

✓ gillar att ta ut dig ordentligt och vara rejält trött när passet är slut.

Rytm  

Om musik och rytm ökar din träningslust så är kanske dansträning något för dig. Zumba är en klassiker som finns på många gym, och där dansstegen är förhållandevis lätta. Annars är det bara att välja den typ av musik du gillar bäst. Ofta indikerar namnet på passen vilken typ av musik som spelas, t.ex. Latin-mix eller Funk.

För dig som ... 

✓ vill lära dig danssteg och rörelser till musik. 

✓ vill skratta och ha skoj när du tränar. 

✓ vill att svetten ska rinna utan att musklerna krampar.


Smidighet

Klasser med yoga och pilates är inriktade på smidighet, avspänning, muskelkontroll samt på balansen mellan kropp och sinne. Föredrar du vanlig yoga bör du välja hatha-yoga. Pilates är mer inriktat på styrka, särskilt för bålmuskulaturen, medan Body Flowpass är en mix av yoga, pilates och tai-chi.

För dig som ... 

✓ vill att träningen ska vara skonsam. 

✓ vill ha mjuka och flexibla muskvill ha mjuka och flexibla muskvill ha mjuka och flexibla musk ler och bättre kroppshållning. 

✓ vill att träningen ska vara avstressande. 

Visste du att...

De flesta gym erbjuder introduktionspass. Under de passen har instruktören extra koll på nybörjare och ger noggranna instruktioner till övningarna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka hälsorekommendationer har du svårast att följa?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: