Man som löper i vinterväder
© iStock

Så håller du motivationen uppe

Det är lätt att hålla motivationen uppe på sommaren då det är ljust länge och temperaturen är behaglig. Här är fem tips till hur du håller löpningen vid liv i vinter då tevesoffan ofta känns mer lockande.

11 februari 2019 av L.Lyhne & R.Kingstad

Håll motivationen uppe 

Här är fem enkla tips till hur du håller motivationen uppe under vinterhalvåret. 

1. Allt är bättre än inget
Använd det mantrat när motivationen tryter. Locka dig själv med en kort löprunda på t.ex. fem minuter i mycket lugnt tempo. Ofta kommer du att märka att när du väl har kommit ut, så fortsätter du löpa ett par kilometer till.

2. Undvik tevesoffan
Om du väl har slagit dig ned i soffan efter jobbet är det svårt att komma upp ur den igen. Försök därför att lägga in löppasset direkt före eller efter jobbet. Ta på dig löpkläderna när du har en ledig stund så att passet verkligen blir av.

3. Löp med andra
Det är mycket lättare att komma ut och träna om du har bestämt en träningstid med andra. En löparkompis gör ofta också att kvaliteten på löppassen blir bättre. Ni kommer att löpa både snabbare och längre än om ni springer ensamma.

4. Skriv in löpning i kalendern
Om löpträningen ska hinnas med i en för övrigt hektisk vardag, så gäller det att den prioriteras. Löp därför på fasta tidpunkter så att både du och din familj vet vad som gäller. Skriv alltså in ”träning” i kalendern.

5. Ut och njut
Vinterlöpningen kan vara tuff, kall och blöt, men den ger också möjlighet att få lite egentid utan pipande mobiler eller andra saker som ställer krav på dig. Klä dig alltså lagom varmt, dra iväg till skogs och ”rensa” huvudet.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka hälsoråd har du svårast att följa?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig