Kvinna på gym
Motivera dig själv

Det finns flera saker du kan göra själv för att träningen ska bli lite roligare.

© iStock

Så gör du träningen roligare

Det ska vara roligt att träna. Annars är det lätt att en massa dåliga ursäkter gör att man stannar kvar hemma i soffan. Känns det som att du ofta får tvinga dig själv att besöka gymmet, så är det viktigt att du får in lite mer glädje och passion i träningen.

26 mars 2021 av Redaktionen

Pröva något nytt 

En av de stora fördelarna med att träna på gym är att det finns massor av olika maskiner och redskap att välja på, vilket gör att träningen kan varieras i näst intill oändlighet. Därför är det lite märkligt att så många väljer att träna på samma sätt varje gång. Utmana därför dig själv genom att testa en ny styrkemaskin eller en tuff övning som du har sett andra hålla på med på gymmet. I stället för att du kör igång på löpbandet varje gång pulsen ska upp, kan du testa något helt nytt – t.ex. trappmaskin eller airbike.


Lyssna på musik 

Om du inte gillar musiken som spelas på gymmet kan du lyssna på din egen spellista. Många undersökningar har visat att musik kan öka uthålligheten och göra oss mer energieffektiva när vi tränar, samtidigt som musik kan öka motivationen och få träningen att kännas mindre ansträngande. En spännande poddsändning kan också förhöja träningslusten – njut av att du äntligen har tid att grotta ner dig i ett spännande ämne samtidigt som du tränar.

Skaffa en kompis 

En träningskompis är kanske den bästa hjälpen för att inte bli uttråkad på gymmet, och det känns ofta roligare att bege sig till träningslokalen om det står en kompis där och väntar. Förutom att man får lite trevligt sällskap kan en kompis också bidra till att träningen blir effektivare och mer allsidig. Det är t.ex. lättare att pressa sig själv och prestera lite extra när man tränar med andra. Det kan också vara effektivt att utmana varandra med små interna tävlingar. Tävla t.ex. om vem som kan ro längst på fem minuter eller vem som gör flest pull-ups.


Gör små ändringar 

Träningslusten kan få en boost om du har ett konkret mål att sikta mot. Förutom din allmänna ambition att träningen ska vara rolig kan du ge dig själv små utmaningar med en inte allt för lång tidshorisont. Det kan vara att du ska träna upp dig så att du orkar göra x antal repetitioner med din egen kroppsvikt i bänkpress, att du ska träna x antal gånger före ett visst datum, eller att du ska testa en ny träningsgrupp varje vecka den kommande månaden. Belöna dig själv när du når ditt mål.

Vidste du at...

68% upplever att musik kan öka träningslusten om de funderar på att skippa ett träningspass, enligt en Sonos-studie med 12 000 deltagare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka hälsorekommendationer har du svårast att följa?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: