Man som tränar
Pressar du dig själv tillräckligt när du tränar?

Läs mer här och ta reda på om du borde pressa dig själv mer när det gäller din träning.

© iStock

Fem tecken på att du inte pressar dig själv tillräckligt

Det ska självklart vara roligt och lagom jobbigt att träna, men ibland kan du behöva ta i lite mer för att göra framsteg.

8 augusti 2021 av Brian Henneberg

1. Du märker inga framsteg 

Om du vill ha synliga resultat i form av en mer trimmad kropp eller större muskler, så krävs det en mer fokuserad insats än om du bara tränar för hälsans skull eller för att bibehålla formen. Du kan följa din utveckling genom att t.ex. mäta omkretsen runt dina ben och armar löpande. Om du konstaterar att du befinner dig på samma nivå som för ett halvår sedan, så beror det sannolikt på att du inte tränar tillräckligt mycket eller hårt. När det gäller muskeluppbyggnad kan en orsak till bristen på resultat också vara att du helt enkelt äter för lite. 


2. Du gör samma sak varje gång 

Pröva att titta lite tillbaka på din träning. Om du ser att du för tre månader sedan gjorde exakt samma övningar som idag, och att du fortfarande gör lika många set och lyfter lika många kilo, så kan det tyda på att du inte pressar dig nog hårt när du tränar. Det har blivit lite för bekvämt. Det kan dock vara helt okej om syftet med träningen är att stärka och bibehålla hälsan, men om du vill utvecklas och bli starkare behöver du nog ändra på något i din träning.


>> FÅ MASSOR AV tips om träning, motivation, tävlingar, recept och förslag på övningar direkt i din mail. Klicka här för att få vårt populära nyhetsbrev. <<

3. Du får aldrig (eller alltid) träningsvärk i musklerna

Träningsvärk uppstår efter att man har gjort något man är ovan vid. Om du aldrig är öm i musklerna dagen efter träning, så kan det bero på att du tränar för enformigt och inte utmanar kroppen tillräckligt. Det motsatta – att du alltid är öm i dina muskler efter träning – kan också vara ett tecken på att du tränar för lite. Det kan bero på att du tränar för oregelbundet, så att musklerna aldrig hinner vänja sig. Träningsvärk i sig själv är alltså ingen indikator för varken effektiv eller ineffektiv träning, men det är en faktor du bör ha i minnet när du ska ta reda om du tränar för lite, för mycket eller alldeles lagom. 


4. Du slappar för mycket 

En del har en tendens att betrakta ett träningspass som genomfört bara de har besökt gymmet. Att halva tiden har gått åt till att navigera i mobilen, dricka kaffe, småprata, se på teve på motionscykeln eller lyssna på en bra ljudbok, betyder mindre. Tänk igenom om du får ut det du vill av träningen, eller om du kanske är lite för bekväm av dig. Kanske är det dags att du tar i lite mer.


5. Du känner dig inte upplagd att träna

Helt ärligt: Känner du att du pressar dig själv när du tränar? Du får gärna vara lite av ett vilddjur när du tränar. Locka fram lite ilska som du kan släppa ut. Om du sitter och scrollar genom ditt Instagramflöde samtidigt som du kör bensträckningar, så räcker insatsen helt enkelt inte till för att du ska få något resultat. Du är tvungen att pressa dig lite mer ibland om kroppen ska kunna bygga upp sig och bli starkare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: