Zombielöpare

Zoombielopp är ett exempel på konceptlopp där fokus ligger mer på att ha roligt än på att springa snabbt. 

Vi löper för upplevelsens skull

Enligt experterna kommer vi under 2018 att prioritera lopp som är lite mer underhållande och sociala.

21 december 2017 av Lasse Lyhne, Niels C. Thalund, Hans W. Gottlieb & Jesper U. Larsen

Årets stora löpartrender

Löpning har under många år varit en av de populäraste idrotterna härhemma, och det mönstret fortsätter även under 2018. Nära en femtedel av svenskarna springer minst en gång i veckan enligt ny statistik från Svenska friidrottsförbundet. Var fjärde svensk mellan 18 och 79 år kan tänka sig att springa ett eller flera lopp. Beräknat på befolkningsmängden innebär det att 1,8 miljoner personer är intresserade av att ställa sig på startlinjen i ett lopp. Något fler, 28 procent, av alla vuxna i Sverige löper nästan varje vecka. Men mönstret bland löparna ser inte ut som det gjorde för 10 år sedan. Då deltog de flesta i 5- eller 10-kilometerslopp eller halvmaraton. Så ser inte trenden ut idag.

Enligt samma rapport ökar nämligen intresset för smalare löpformer och det utvecklas hela tiden nya löpformer, t.ex. traillopp.

Intresset för hinderbanelopp, s.k. obstacle course races (OCR), har också ökat kraftigt i Sverige de senaste åren, och s.k. fun runs – där man blir jagad av zombier eller får färgkaskader på sig – samlar också allt fler deltagare.

Vi löper för att uppleva

Den utvecklingen ser ut att fortsätta, och bland nyheterna 2018 kan bl.a. nämnas att Tough Viking, som är en av de största och mest utmanande hinderbane­loppsserierna i Norden, planerar att bjuda sina deltagare på ännu fler och tuffare hinder.

Ett annat segment som också förväntas locka allt fler deltagare är trail- och ultraloppen. Det kan man bl.a. läsa om i den stora årliga amerikanska rapporten om löpning i USA, Running USA, där intresset för ul­tralånga löp­distanser ökar kraftigt.

Men även här hemma väntas ultraloppen växa. Ultra- och trail­loppen kan enligt experterna ses som en del av en större trend, nämligen lopp som ger stora upplevelser. Medan fokus för de flesta löpare i början brukar vara att bli snabbare, uthålligare och sätta personbästa på olika distanser, så verkar upplevelsen under loppen nu vara viktigare. Det är alla fun runs, trail-, ultra- och hinderbane­lopp bra bevis på, men det märks också i former som naked running där man löper utan klocka, och i sociala lopp där man inte är ute efter individuella tider, utan följs åt runt banan.

Löpning blir socialt (igen)

Medan de flesta föredrog att löpträna på egen hand på 90- och 00-talen, så visar siffror att var fjärde löpare som oftast tränar ensam säger att de kan tänka sig att springa i organiserad form i en löpargrupp. Detta är något fler än vad Löparrapporten 2016 visade.

Dessutom dyker det upp allt fler informella löpsällskap där folk sluter upp och springer en runda. Facebook spelar en viktig roll för den utvecklingen, och de minsta av dessa Fb-grupper har bara några enstaka medlemmar och kan bestå av boende i ett villaområde eller några anställda på en arbetsplats. 

Tre trender vi tror på

Ultralopp

Många vill pröva på längre löpsträckor. Upplevelser är viktigare än tiden.

Konceptlopp

Roligt, underhållande och utmanande. Väglöpning är inte lika populärt längre.

Sociala lopp

Löpning blir roligare om det sker i säll­skap med andra, och man behöver inte vara medlem i en förening för det. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tar du med dig löpskor och/eller träningsprylar på semestern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig