Varför går man in i väggen?

Vad är det egentligen som händer i kroppen när man går in i väggen under ett maratonlopp?

11 maj 2019 av Jannik Petersen

Den beryktade ”väggen” är ett känt fenomen i maratonsammanhang. Men man kan gå in i väggen även i andra idrottsgrenar om man anstränger sig hårt i cirka två timmar.

Efter ett par timmars hård fysisk aktivitet har kroppen förbrukat sina kolhydratdepåer (sockerämnen) och tvingas i stället hämta energi från sina fettdepåer.

Att använda fett som energi är mer ansträngande för kroppen eftersom processen kräver mer syre jämfört med glykogenförbränning – och musklerna behöver mer syre när man t.ex. löper eller cyklar. Därför går man in i väggen.

En del sänker farten medan andra tvingas stanna. Rätt träning gör att man kan undvika mötet med väggen.

Så undviker du att gå in i väggen

Träna ofta: Träning förbättrar kroppens förmåga att lagra kolhydrater och förbränna fett utan att man blir lika trött av de processerna.

Långa rundor: Ett viktigt inslag i träningen är långpassen. Då vänjs kroppen vid att vara i gång länge och du får känna hur det känns när sockerdepåerna sinar.

Drick längs vägen: Om du ska delta i ett lopp som pågår längre tid än två timmar bör du träna på att dricka sportdryck. Det tar tid att hitta en dryckesblandning som magen kan tåla.

Jämnt tempo: Om du håller en jämn och bra fart så går det åt mindre kolhydrater och energiförbränningen blir stabilare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Känner du dig otrygg att springa i mörkret?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: