Läs också

Kvinna med håll

Aldrig mer håll

Man som är utmattad
© iStock

Undvik fem vanliga löparmisstag

Dåliga ursäkter, skavsår och håll kan snabbt förstöra din löpträning. Här är fem snabba lösningar som gör att du lätt kan undvika alla hinder.

20 april 2018 av Jannik Petersen

Undvik alla fallgropar 

Skippa alla dåliga ursäkter och se till att hålla löpningen vid liv. Här är fem vanliga löparmisstag och tips på hur du bäst undviker dem. 

1. Jag hinner inte träna

Lösning: Minska lite på ditt användande av Facebook och Internet – så byter du en passiv sysselsättning mot en aktiv och hälosam vana. Utnyttja också din transporttid för träning genom att löpa till eller från jobbet. 

2. Det är så jobbigt att löpa

Lösning: Sänk tempot! Om du löper för snabbt så bränner det i lungorna och du får blodsmak i munnen. Försök i stället att hitta ett tempo som känns lagom och som gör att din andhämtning inte blir för ansträngd. Du ska orka samtala i korta meningar. 

3. Det regnar ju

Lösning: På med en vindjacka eller en regnjacka som andas – det går faktiskt bra att löpa även om det regnar. 

4. Jag får skavsår

Lösning: Skorna får inte vara för små eller för stora. Löpskor ska vara en halv till en hel storlek större än vanliga skor, och det ska finnas ett mellanrum på 0,5–1 cm längst fram i skon. Skon ska dock inte vara så stor att foten åker runt inuti den, för friktion leder till skavsår. Dra åt skorna så att de sitter fast om foten.

5. Hjälp, jag får håll

Lösning: Sänk tempot! Du har antagligen öppnat för snabbt. En annan orsak kan vara att du äter för mycket för nära inpå träningspassen. 

Redaktionen rekommenderar: Snygg träningsjacka

Löp i blåsten med Aktiv Träning. Just nu hälsar vi alla nya läsare välkomna med en suverän löparjacka från Diadora tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för bara 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto och expeditionsavgift). Jackan skyddar bra uppe vid halsen och är försedd med nätvävspaneler i nacken, under ärmarna och nedre delen av ryggen, vilket ger en naturlig ventilation så att man inte blir för svettig under löprundan. Dessutom ger panelerna jackan en utmärkt mobilitet och rörlighet, vilket gör att man inte blir det minsta begränsad av jackans passform när man är ute och springer. Läs mer om erbjudandet här. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Använder du solkräm när du tränar utomhus?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: