Man som springer
© Getty Images

Tre tips som gör dig till en bättre löpare

Känslan av att slå sitt eget personbästa ger en bra tillfredsställelse. Här är tre träningsverktyg som hjälper dig att få upp farten rejält.

7 februari 2019 av Hans Westhausen Gottlieb

Så blir du en bättre löpare

Drömmer du om att förbättra ditt personbästa? Här är tre bra verktyg som hjälper dig att bli en ännu bättre löpare. 

1. Fokusera på nyckelpassen

I stället för att du fortsätter att öka träningsmängden utan att tänka dig för i hopp om att få upp farten, så bör du fokusera på att lägga in 2–3 nyckelpass i veckan då du pressar dig lite mer. 

Lägg in 1–2 pass där du höjer löptempot (t.ex. ett intervallpass och ett tempopass) och ett långsamt långpass där du pressar dig själv mentalt och uthållighetsmässigt genom att vara igång under lång tid, t.ex. 1–1,5 timme i ett mycket lugnt tempo. 

Om du vill träna mer än ”bara” nyckelpassen, så kan du löpa fler rundor i ett lugnt tempo – gärna på ett mjukt underlag så att dina muskler och senor vänjer sig vid belastningen. Träna gärna alternativt mellan nyckelpassen, t.ex. cykling, simning eller styrka.

2. Välj (rätt) sparringpartner

I de flesta träningssammanhang passar det bra att välja träningskompis(ar) främst efter sociala parametrar, men om ditt mål är att få upp farten i löpskorna så är din sambo eller bästa kompis kanske inte alltid rätt träningspartner. 

Du bör helst ha sällskap av någon som kan pressa dig, och han eller hon får gärna vara lite snabbare än vad du är. På så sätt tvingas du automatiskt lämna din bekvämlighetszon och du lär dig att ha rätt anspänning trots att din ansträngning är hög. Det är en mycket värdefull erfarenhet inför ett lopp då du kommer att pressa dig riktigt hårt.

3. Prioritera vilan

Efter ett träningspass då du pressat dig rejält är det viktigt att kroppen får en chans att återfå sina krafter igen. Det är också under vilan som du bygger upp dig och fortsätter att utvecklas. 

Se framför allt till att sova bra på nätterna, och tänk på att hela din vardag måste vara i balans. Äter du varierad och bra mat och hinner du med att träna mellan vardagens alla göromål? Försök alltså att skapa en bra balans mellan träning och vila.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig