Traillöpare i aktion

Löp hösten till mötes med ett trailpaket från Salomon

Kom igång med traillöpning

ANNONS: Traillöpning är en helt annan sak än väglöpning. Att springa trail är skoj, omväxlande och effektivt, men ställer också höga krav på tekniken, koncentrationen och utrustningen. Här guidar vi dig till hur du klarar av alla hinder i terrängen, och ger dig möjlighet att vinna ett komplett trailpaket.

26 september 2021 av Redaktionen

1. Långa, jämna backar
En jämn backe är lättast att klara av med relativt korta steg, hög frekvens samt en bra löprytm. Det är mest energieffektivt. Om underlaget är mycket ojämnt bör du undvika att trampa ned i hål och gropar, och försöka att löpa ”ovanpå stigen”. Det är energisnålt och gör att du tar dig fram snabbare. Gasa inte på uppför backarna, utan spara dina krafter till flackare partier.


2. Branta slänter
Korta, branta slänter är lättast att forcera med explosiva steg och höga knälyft, så att du snabbt och effektivt tar dig uppför. Luta dig in mot slänten, och ta ev. händerna till hjälp för att skapa mer kraft genom att trycka dem mot låren vid frånskjutet. Är det riktigt brant kan du greppa tag i rötter, träd och gräs och hiva dig upp.


>> FÅ MASSOR AV tips om träning, motivation, tävlingar, recept och förslag på övningar direkt i din mail. Klicka här för att få vårt populära nyhetsbrev. <<


3. Utförslöpning
Du kan tjäna lika mycket tid utför som uppför. Det handlar om att löpa avslappnat och våga släppa loss. Löp med korta steg, och låt benen ”rulla” i stället för att öda krafter på att bromsa. Använd höfterna för att kontrollera farten. Om du skjuter fram höften ökar du farten, och om du skjuter bak höften sänker du farten. Sträck ut armarna till sidorna och använd dem för att hålla balansen.

4. Rötter 
När du springer över rötter bör du undvika att ta långa, tunga steg och sätta ned foten i marken en bit framför kroppen. Löp i stället med korta, snabba steg och sätt ned foten i marken rakt under kroppens tyngdpunkt så att kontakttiden med underlaget blir kortare. Titta ett par meter längre fram och läs av terrängen så att du vet var du ska sätta ned fötterna. Försök att löpa mellan rötterna.


5. Kurvor
Många, tvära kurvor som t.ex. längs ett mountainbikespår, gör att farten sjunker. Löp i jämn fart genom kurvorna så att du inte bromsar och accelererar hela tiden. Öva dig på att löpa i sidorna av kurvorna, och skär dem så att sträckan blir så kort som möjligt. Är det lerigt så är det bra om du använder trailskor. Kraftiga och slitstarka dobbar ger ett suveränt grepp i kurvorna.

Traillöparens fem favoriter 

Skillnaden mellan en lyckad trailrunda och en mindre lyckad runda då du mest halkar omkring på underlaget, handlar mycket om utrustningen. Här är de fem viktigaste prylarna för traillöpare.

Salomon Agile Tee
Salomon Agile Tee

T-shirt 

En åtsittande t-shirt av ett svettransporterande material transporterar bort fukten från huden och ut till kläderna där svetten förångas. Det håller dig torr och varm på trailrundan. Salomons Agile Tee är ett bra val och en perfekt trailtröja..

Salomon Ultra Glide
Salomon Ultra Glide

Skor

Den viktigaste prylen för traillöpare är bra skor. När terrängen blir riktigt kuperad och underlaget är blött, duger det inte längre med vanliga löpskor. Välj skor med kraftiga dobbar som greppar bra i det lösa underlaget, och med en åtsittande och tålig ovandel som skyddar tårna. Salomons Ultra Glide är ett bra val för tuffa utmaningar i terrängen.

Salomon Agile Tights
Salomon Agile Tights

Tajts

Undvik att springa i vida och fladdriga byxor eftersom de lätt kan fastna i grenar och buskage. Ett par välsittande tajts som värmer bra och ger lagom stadga för musklerna är att föredra. Salomons Agile Tights har bra detaljer, t.ex. förstärkta underben, vilket är bra i terrängen.

Salomon Bonatti Trail
Salomon Bonatti Trail

Jacka 

En lätt vind- och vattentät jacka som låter huden andas är bra att ha om vädret snabbt slår om. Jackan avvisar vatten och vind och håller kvar den kroppsvärme som produceras. Jackan är därför överraskande varm trots att den är tunn. Salomon har designat jackor för världens bästa multisportare, och Bonatti Trail är en jacka som osar av kvalitet. Den är lätt, vattentät och så kompakt att den får plats i en liten ficka.

Salomon Active Skin 8
Salomon Active Skin 8

Ryggsäck 

Om du löper långt i terrängen är en ryggsäck med vattenflaskor och plats för kläder, energiprodukter och mobil oumbärlig. Salomons Active Skin 8 är t.ex. ett bra val. Den sitter som en väst på kroppen och innehållet fördelas bra mellan ryggfack och bröstfickor.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: