Styrka gör dig snabb

Några få, enkla styrkeövningar gör att du klarar av att hålla ett mycket högre löptempo när du är trött. Det visar en ny engelsk studie.

19 september 2011

Varför sjunker tempot i slutet av en lång löprunda? Det har en grupp forskare vid Northumbria University i England undersökt. En del av svaret är att löpekonomin försämras i slutet av en löprunda.

När kroppen börjar bli trött går det helt enkelt åt mer energi för att vi ska kunna fortsätta framåt än när vi är pigga. Det beror bl.a. på att vi sjunker ner mer i höfterna och att löpsteget blir tyngre och mer släpande. Därmed försvinner också det spänstiga steget som fanns i början.

Grundorsaken till problemet är att musklerna blir uttröttade. De klarar inte av att upprätthålla vare sig spänningen eller spänsten, vilket går ut över löpstilen. Det varierar dock en hel del hur mycket löpekonomin försämras. För några av löparna blev löpekonomin mycket sämre, medan andra stod emot trötthetstecknen så bra att det knappt gick ut över löpekonomin. Förklaringen är att uthålligheten i löpmusklerna skiljer sig åt mellan olika individer. Löparna med de uthålligaste musklerna i mage, rygg, höft och baklår, försämrade inte sin löpekonomi lika mycket som de andra, svagare, löparna.

Forskarnas slutsats är att löpare bör träna uthålligheten i dessa vitala muskler lite extra.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tänker du på att konsumera hållbart när du köper träningskläder och prylar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: