© Sigurd Høyer

Starthjälp: 11 bra löptips

Det här är en effektiv starthjälp för alla som sitter nedsjunkna i tevesoffan och inte orkar ge sig ut och löpträna under vinterhalvåret. För det kan vara svårt att ta sig i kragen när kalla vindar sveper in. Men har du ordning på dina mentala verktyg så har du stora chanser att besegra både soffa och busväder.

22 januari 2014 av Peter Bollerup Andersen

Starthjälp för löpare

Många har säkert märkt hur lätt det är att fastna i tevesoffan när snön faller och nordanvinden viner utanför fönstret. När vintern visar sig från sin sämsta sida är det naturligt att man vill ligga kvar i en varm soffa i stället för att ge sig ut på en kall löprunda.

Vädret kan man som bekant inte råda över, men lyckligtvis finns det många andra faktorer som kan påverkas. I slutänden kan dessa leda fram till att du väljer träningen i stället för soffan. 

Ju fler mentala verktyg du förfogar över och ju mer träningsmotiverad du är, desto större är chansen att du vinner matchen mot både vädret och soffan. Och när du väl har tagit dig ut och börjat svettas så ångrar du dig aldrig. 

Dessutom kan du påminna dig själv om att ju sämre vädret är, desto starkare moral och karaktär bygger du upp. Om du lyckas övertala dig själv att ge dig ut och träna i sämsta vintervädret, då de flesta väljer att stanna inne i värmen, vad kan du då inte klara av när det gäller svåra utmaningar framöver?

Karaktärsstärkande träning 

Risken med att hoppa över träningspass pga. bekvämlighet är att det lätt upprepas igen nästa gång du ska träna. Då är det lätt hänt att man kommer in i en ond cirkel. För varje löprunda du ställer in, och för varje vecka du vilar så blir det allt jobbigare att komma igång igen. På sikt finns det risk att du hamnar på ruta ett igen och får börja om från början till våren. 

Vi har samlat en rad tips som garanterat gör dig mer träningsmotiverad i vinter. I grunden handlar det mest om ditt humör. Vilken typ av löpare är du och vad motiverar dig? Läs igenom våra tips och välj ut dem som passar just dig. Belöningen kommer inom kort. Om du håller ångan uppe hela vintern stärker du också din karaktär – och blir en bättre löpare

Här följer 11 bra tips för att återfå motivationen och komma i gång med löpträningen igen.

1. Bra prylar

Har du inget annat än kortbyxor och tunna löpartröjor i garderoben så blir det svårt att löpa ute på vintern. Köp en vädertålig vindjacka, ett par varma vintertajts och löparhandskar. Det är väl värt att lägga lite extra pengar på vinterprylar om det får ut dig genom ytterdörren?

2. Det första, svåra steget

När tog du en löprunda senast? Det svå­ raste är att ta sig ut genom ytterdörren. Resten kommer av sig själv ... 

3. Lura dig själv

Om det tar emot att träna någon dag kan du lura dig själv med att du ”bara” ska löpa tre kilometer – eller att det är okej att skippa intervallerna. När du sedan är igång och tränar kommer du att märka hur motivationen kommer tillbaka. Som regel innebär det att du löper längre eller snabbare än du hade tänkt dig.

4. Ta på dig löparkläderna 

... innan du beslutar dig för att ställa in träningen. Det brukar innebära att du ändå kommer ut och tränar till slut. 

5. Sätt upp några långsiktiga 

... men konkreta, mål och dela med dig av dem till dina vänner och sprid dem på sociala medier. Det ökar pressen på dig själv, vilket gör att träningspassen blir av även om vädret är dåligt. 

6. Underlätta för dig själv så mycket som möjligt.

Om du ska ut och träna på morgonen kan du lägga fram träningskläderna i sovrummet, så att du snavar över dem när du stiger upp nästa dag.

7. Plocka fram ett gammalt måttband

... och sätt upp ett mål för de kommande två månaderna. Om du siktar på att träna varannan dag kan du klippa av måttbandet så att det bara finns 30 cm kvar. Häng upp bandet på väggen och klipp av en centimeter varje gång du har tränat.

8. Titta dig själv i spegeln

Är du en sån som inte kommer ut och tränar för att du är för bekväm? Eller har du tillräckligt stark karaktär för att inte låta väder och vind styra din träning?

9. Löp med andra

Du vill knappast att dina trä­ ningskompisar ska behöva stå och frysa i väntan på att du ska ta dig upp ur tevesoffan. Att bestämma en gemensam träningstid varje vecka är ett bra sätt att se till att träningen blir av – i synnerhet om man inte känner sig motiverad. Att gå med i en löparklubb kan också vara bra. Där växer sig sammanhållningen ofta starkare när man trotsar kylan och troget dyker upp vecka efter vecka.

10. Anteckna

En träningsdagbok ger bra överblick över träningen. Det finns inget som är så motiverande som att mata in ännu ett lyckat träningspass i datorn och skrolla igenom de senaste träningsveckorna.

11. Motionslopp

Även om det inte är tävlingssäsong än så händer det en del. Anmäl dig till ett roligt vinterlopp, få ett avbrott i träningen och ge full gas i tävlingen.

Håll formen

Löp i kylan och blåsten med Aktiv Träning. Just nu hälsar vi alla nya läsare välkomna med en suverän löparjacka från Diadora tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för bara 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto och expeditionsavgift). Jackan skyddar bra uppe vid halsen och är försedd med nätvävspaneler i nacken, under ärmarna och nedre delen av ryggen, vilket ger en naturlig ventilation så att man inte blir för svettig under löprundan. Dessutom ger panelerna jackan en utmärkt mobilitet och rörlighet, vilket gör att man inte blir det minsta begränsad av jackans passform när man är ute och springer. Läs mer om erbjudandet här. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Påverkar sommarträningen din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: