© Istock

Sju tips till det perfekta morgonpasset

Rutin är nyckelordet i samband med morgonpassen. Det handlar om att minimera hjärnaktiviteten. Allt ska helst gå av sig själv.

  1. Gå och lägg dig tidigt
    Du behöver cirka sju timmars sömn.

  2. Ta fram löparkläderna kvällen före 
    Lägg fram träningskläderna vid sidan av sängen så att det är lätt att ta på dem direkt när du vaknar.

  3. Ät en lätt frukost
    En banan är bra för magen, så att den inte krånglar. En kopp kaffe ger energi och får dig att gå på toaletten. Ett glas vatten ger dig den viktiga vätskan.

  4. Förbered resten av dagen
    Det gör dig redo för resten av dagen när löprundan är avklarad. Det innebär också att maten hinner transporteras till magsäcken.

  5. Gå på toaletten
    För att löprundan ska bli så effektiv och njutbar som möjligt är det viktigt att komma ihåg att gå på toaletten före passet.

  6. Börja lugnt
    Börja ev. med en kort och snabb promenad. Kroppen är särskilt känslig på morgonen och en promenad ger en skonsam start. Löp sedan långsamt och öka gradvis tempot.

  7. Träna teknik
    Lägg in både fartökningar och olika teknikövningar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad föredrar du att lyssna på när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig