Man som har kramp.
© iStock

Så undviker du kramp

Kramp har alltid varit ett problem för alla som tränar, och många har säkert önskat att det funnits en mirakelmetod mot det irriterande fenomenet – men något sådant har låtit vänta på sig.

15 april 2019 av Jesper U. Larsen

Det kan du göra för att förebygga

Om du ofta brukar drabbas av kramp, så finns det som tur är en hel del du kan göra själv för att undvika det. Här är fyra förslag på vad du kan göra för att förebygga kramp. 

1. Stärk musklerna

Regelbunden träning förebygger i sig själv kramp eftersom musklerna vänjer sig vid en viss belastning. Dessutom kan du styrketräna just de muskler som du brukar få problem med, t.ex. rumpan och baklåren. Om du inte gillar att göra knäböjningar eller utfallssteg kan trapp- och backträning vara ett alternativ. 

2. Trappa ned inför en prestation

 Det funkar inte att träna extra hårt de sista 1–2 veckorna inför ett lopp för att försöka komma i form. Det gör bara att du blir sliten i kroppen och känner dig orkeslös när du väl står på startlinjen. Och om musklerna är trötta redan innan start, så ökar risken för att du ska få kramp under loppet. I en studie med triatlondeltagare visade det sig att de som fick kramp hade tränat mer den sistan veckan inför tävlingen än de som inte fick kramp. 

3. Ät smart

Ät bra och varierat och se till att dricka tillräckligt. Fel kost kan nämligen leda till att musklerna tröttas ut tidigare och det gör i sin tur att risken för kramp ökar. 

4. Undvik att öppna för hårt 

Värm upp och stretcha eventuellt lite lätt. Disponera ditt lopp på rätt sätt. Öppnar du för hårt så ökar risken för kramp betydligt. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad föredrar du att lyssna på när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig