© istock

Så här tacklar du vinterns löprundor

Om du fortsätter att löpträna även när vintern har greppet över landet, kan du få massor av positiva effekter för både kropp och själ.

8 januari 2021 av Anders Ejby & Niels Christian Thalund

Löp dig till ny energi i vinterkylan

När dagarna är korta, kalla och mörka är det lätt att energinivån sjunker. Om löpträningen ska fungera behöver du därför tänka praktiskt, så att löppassen både blir enkla och effektiva. 

Löp till/från jobbet 

Det är bra om du kan utnyttja restiden ibland till att träna. Löp till exempel till jobbet – eller den sista delen av resvägen om det passar bättre med avståndet. Eller spring hem efter mötet på kvällen. Om du kör bil till jobbet och du har långt hem så kanske du kan löpa en runda vid din arbetsplats istället. Där finns inte heller något som lockar lika mycket som tevesoffan därhemma. Då kan du koppla av med gott samvete när du kommer hem på kvällen.

Kort & effektivt 

Du behöver inte vara ute i timmar och träna i kylan. Om vädret är riktigt bistert någon dag så kan du ta en kort och snabb löprunda. 20 minuter räcker för att du ska få ut lika mycket som en lugn löprunda på 50 minuter. Om du har ont om tid kan du ge full gas direkt efter en kort uppvärmning – och var nöjd med att du har genomfört halva distansen.

Skräddarsy en runda 

Välj en runda som passar till just dig och ditt löparhumör. En del löpare gillar att springa i mörker, på leriga stigar eller på snö, medan andra föredrar flacka och belysta asfaltsvägar. Välj ev. vägar och slingor som alltid plogas och grusas/saltas, och gör dem till en del av dina ”fasta” vinterlöprundor. Och vill du att det ska bli lite jobbigare och roligare kan du alltid ta en avstickare och springa där snön är djupare. Då tvingas du springa med stora, tunga steg, vilket ger ett extra bra träningsutbyte.

Artikeln fortsätter under prenumerationserbjudandet

Bli en bättre löpare i snön

När mörkret, kylan och snön tagit greppet så kan de vanliga träningsrutinerna påverkas en hel del. Men istället för att se vintern som ett hinder kan du använda den aktivt och utnyttja alla möjligheter som erbjuds.

Utnyttja dagsljuset på helgerna till att ta en löprunda i skogen. Traillöpning på leriga stigar, kanske med ett tunt och fast snöunderlag, passar perfekt för att få lite variation i löpträningen. Men tänk på att ta med dig mobilen om du tränar på okända platser. På så sätt kan även orienteringen bli en del av utmaningen – och med mobilen har du alltid en karta nära till hands.

Anmäl dig till ett lopp som avgörs senare i år. Då har du ett konkret mål att träna inför – något som gör dig extra träningsmotiverad när mörkret sänker sig och kylan biter. Du kan också planera in en resa till varmare breddgrader. Det finns inget som är lika motiverande som att ha ett konkret mål att träna inför.

Lämna klockan hemma och strunta i dina löptider. Njut i stället av din löpning, omgivningarna, den friska luften och vinterlandskapet. På vintern är det viktigaste av allt att hålla i gång.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur ofta brukar du intervallträna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: