Kvinna som löper utomhus
© iStock

Rätt klädd på löprundan

För mycket kläder under löprundan kan göra att man blir rejält svettig, vilket i sin tur påverkar träningen negativt. Här är fem riktlinjer till hur du bör klä dig på vintern.

8 februari 2019 av Lasse Lyhne

Du tar på dig för mycket kläder

När man är inne och tittar ut kan man lätt tro att man behöver ta på sig massor av kläder för att hålla värmen i vinterkylan. Men det är mycket stor skillnad på att sitta stilla inomhus i rumsvärmen och att löpträna utomhus på vintern. 

Du producerar dessutom en hel del kroppsvärme när du löper, och just det är faktiskt en begränsande faktor när man springer – även i måttliga temperaturer. Man kan nämligen inte göra sig av med kroppsvärmen och blir därför gradvis mer svettig. 

En gammal tumregel är därför att man bör klä sig som om man skulle uppehålla sig i temperaturer som är 10 grader varmare än det är i verkligheten. 

Det är mycket individuellt hur lätt man har för att frysa, det beror bl.a. på hur mycket kroppsfett man har och inte minst på träningsintensiteten. Här är några riktlinjer:

Här är fem riktlinjer

  1. 10

    °

    -5

    ° 


    Hög intensitet: Tunn undertröja, t-shirt, shorts.
    Låg intensitet: Tunn långärmad tröja, t-shirt, tunna tajts, tunna vantar.

  2. 5

    °-0

    °


    Hög intensitet: Tunn underställströja, tunn vindväst, tunna tajts, buff, tunna vantar.
    Låg intensitet: Tunn långärmad tröja, tunn vindjacka, medeltjocka tajts, vantar, buff, mössa.

  3. 0

    °- -5

    °


    Hög intensitet: Tunn långärmad tröja, tunn vindväst, tunna tajts, halvtunna vantar, buff, mössa.
    Låg intensitet: Medeltjock långärmad tröja, tunn vindjacka, medeltjocka tajts, buff, vantar, mössa.

  4. -5

    ° - -10

    °


    Hög intensitet: Tunn långärmad tröja, tunn vindjacka, medeltjocka tajts, buff, mössa, vantar.
    Låg intensitet: Svettundertröja, mellantjock lång - ärmad tröja, vindjacka eller softshelljacka, medeltjocka tajts med shorts utanpå, buff, mössa, vantar.

  5. -10

    ° - eller lägre


    Hög intensitet: Tunn svettundertröja, tunn mellanlagertröja, tunn vindjacka, tjocka tajts, buff, mössa, vantar, ev. sportglasögon.
    Låg intensitet: Tunn svettundertröja, mellanlagertröja, tjock softshelljacka, tjocka tajts, tunna vindbyxor, buff, mössa, tjocka vantar, ev. sportglasögon. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka hälsoråd har du svårast att följa?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig