Mörkerlöpning
© Anders Mikkel

Planera rundorna i mörkret

Korta och becksvarta dagar behöver inte sätta stopp för din löpträning. Med dessa enkla tips kan du snabbt komma igång och bli en ”mörkerlöpare”.

16 november 2018 av Hans Westhausen Gottlieb/Richard Kingstad

Kom igång med mörkerlöpning

När klockan ställts om till vintertid och det plötsligt är mörkt under favoritlöprundan, så är det lockande att långtidsparkera sina löpskor och gå i vinteride. Men det skulle vara synd och skam eftersom det väntar fantastiska löp­ och naturupplevelser om man införskaffar en bra pannlampa och fortsätter att löpträna som vanligt. 

Här är fyra tips till hur du på nolltid kan komma igång med mörkerlöpning. 

1. Börja lugnt

Om du aldrig löpt i mörker förut kan du börja med att välja en runda som du redan känner till, men vänta ett tag med att höja tempot. Använd de första 2–3 löprundorna till att lära dig hitta i mörkret, och lek lite med din pannlampa så att du vet hur den fungerar och hur bra du ser i olika miljöer. Gör det också till en vana redan från början att alltid informera dina närmaste om var du har planerat att springa innan du ger dig iväg. 

2. Löp flera varv och undvik farliga ställen

Undvik nu i början att löpa för långt bort – löp hellre flera korta rundor i välkänd terräng. Även den mest välbekanta skog kan vara svår att hitta i i mörkret. Se också till att planera in en löprunda utan branta slänter, djupa gropar, stora vattenpölar och liknande förrädiska hinder. 

3. Undvik sprintträning

En pannlampa är perfekt att ha om man vill springa långsamma långpass eller tempopass i jämn fart. Däremot bör du vänta med att löpa intervaller tills det råder dagsljus; risken för att råka ut för en fotledsstukning eller ett fall är nämligen stor om det är beckmörkt ute. 

4. Ta med prylar i reserv

Om du efter ett tag får lust att löpa lite längre rundor i mörkret, så kan det vara bra om du tar med dig några extra saker i form av en fulladdad mobil, reservbatterier till pannlampan, en kompass eller en gps-klocka, vatten och en tunn foliefilt. Med den sistnämnda kan du hålla värmen om du skulle göra illa dig eller springa vilse. 

Supererbjudande: Stort vinterpaket till dig

Håll värmen och bli sedd i mörkret för BARA 69:50 kr. Just nu kan du få en löparmössa, handskar, tubscarf, LED-armband och LED-belysning till skon + 2 nummer av Aktiv Träning för ett helt otroligt pris. Du får hela paketet med alla 5 prylar samt 2 nummer av Aktiv Träning för BARA 69:50 kr (+ 29:50 kr i porto). Erbjudandet gäller bara så länge lagret räcker. Läs mycket mer här

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Var föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig