Så trappar du ned inför marathon

Forskarna är eniga: här är planen för de sista två veckorna inför ett marathonlopp.

21 november 2014

Om du ska få ut max av vinterns träning så krävs det att du trappar ned på rätt sätt inför marathondagen. Och exakt hur detta går till har forskarna nu kommit på efter att ha studerat 37 elitlöpare.

Så här trappar du ned inför marathon:

Om du ska löpa ett halvmaraton kan du följa samma plan. Enligt nya rön är det här den bästa nedtrappningen inför ett marathon:

  • Börja trappa ned två veckor före.

  • Minska antalet löprundor i veckan med 20 % (från t.ex. fem till fyra).

  • Halvera din totala km-mängd per vecka (t.ex. från 70 till 35 km).

  • Fortsätt att köra lika många intervallpass, men minska längden på intervallerna till två tredjedelar.

Källa: European Journal of Sports Science

Erbjudande till dig: Suverän träningströja från Craft

Mjuk, lätt och elastisk. Craft har tagit fram en supersnygg träningströja som sitter tajt på kroppen och följer alla dina rörelser. Och den kan bli din för BARA 99,50 kr. Tröjan finns både för män och kvinnor och kan användas till i stort sett allt – från en promenad i skogen till träning på gymmet eller en löprunda. Under kyliga dagar passar den perfekt som värmande mellanlager under en jacka, medan den under lite mildare dagar fungerar bra som yttersta lager. Tröjan är designad med ett hål vid handleden som du kan sticka tummen igenom. På så sätt kan du dra ned ärmen över handryggen och hålla händerna varma när det är kallt. Just nu kan du få tröjan tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för BARA 99,50 kr. (+ 49:50 kr i porto. Totalt 149 kr). Läs mycket mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tränar du mindre på vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig