Löpteknik på snö och is

Det här bör du tänka på förutom att dubbskorna ska ge dig ett bra grepp mot underlaget under vinterns löprundor.

10 december 2018 av R.Kingstad

Hitta rätt tyngdpunkt

Undvik att landa på hälen med utsträckt ben en bit framför kroppen med det bakre benet utsträckt långt bakom kroppen. Sträva istället efter att landa på främre delen av foten med lätt böjt ben rakt under kroppen och med det bakre benet mer uppdraget under bålen. Klassisk framfotsteknik alltså.

Korta ner steglängden

Är det riktigt halt eller många isfläckar är det en bra idé att korta ner steglängden och öka frekvensen utan att för den skull börja trippa på tå. Fötterna ska pendla upp och ner. Rör armarna, lätt böjda, framåt-bakåt och inte från sida till sida. Låt armarna bestämma rytmen för benen.

Löp ”tyst”

Löp med lätta steg och försök att slappna av i axlar och armar. Spänn istället bålmusklerna. Mycket av den träningsvärk som vinterlöpare brukar drabbas av beror på att de spänner en del muskler onödigt mycket för att hålla balansen när underlaget är förrädiskt. Lita på dubbarna när du kommer in på isiga avsnitt.

Komplettera med styrkeövningar

Löpning på snö och is innebär ofta att de bakre lårmusklerna och höftböjarna aktiveras mer. Det kan därför vara bra att komplettera med styrkeövningar för just dessa muskler.

Erbjudande till dig: Suverän träningströja från Craft

Mjuk, lätt och elastisk. Craft har tagit fram en supersnygg träningströja som sitter tajt på kroppen och följer alla dina rörelser. Och den kan bli din för BARA 99,50 kr. Tröjan finns både för män och kvinnor och kan användas till i stort sett allt – från en promenad i skogen till träning på gymmet eller en löprunda. Under kyliga dagar passar den perfekt som värmande mellanlager under en jacka, medan den under lite mildare dagar fungerar bra som yttersta lager. Tröjan är designad med ett hål vid handleden som du kan sticka tummen igenom. På så sätt kan du dra ned ärmen över handryggen och hålla händerna varma när det är kallt. Just nu kan du få tröjan tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för BARA 99,50 kr. (+ 49:50 kr i porto. Totalt 149 kr). Läs mycket mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tränar du mindre på vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig