© Istock

Hur blir jag snabbare på 5 km?

Mitt mål med löpträningen är att kapa ett par minuter av min 5 km-tid så att jag kommer under 20 minuter. Hur ska jag lyckas med det?

11 april 2016

Intervallträning är viktig om man vill bli en bättre löpare – både korta sprintryck, backlöpning och längre intervaller kommer att förbättra dina resultat.

Dessutom är det bra om du tränar i ditt målsättningstempo ett par gånger i veckan. Om du t.ex. siktar på att löpa 5 km på 20 min, så ska du löpa många pass i 4 min/km-tempo.

Rent allmänt är det viktigt att träna varierat och växla mellan högintensiva pass, korta återhämtningspass och lugna långpass.

Kapa de sista sekunderna

  • Köp ett par lätta tävlingsskor när du ska genomföra en maxprestation.
  • Gå ev. ned ett par kilo om du är överviktig. Du kan tjäna 2–3 sek. per km för varje kilo du går ned i vikt.
  • Styrketräna: knäböj, utfall och andra benövningar är bra träning för löpmusklerna.

Erbjudande till dig: Suverän träningströja från Craft

Mjuk, lätt och elastisk. Craft har tagit fram en supersnygg träningströja som sitter tajt på kroppen och följer alla dina rörelser. Och den kan bli din för BARA 99,50 kr. Tröjan finns både för män och kvinnor och kan användas till i stort sett allt – från en promenad i skogen till träning på gymmet eller en löprunda. Under kyliga dagar passar den perfekt som värmande mellanlager under en jacka, medan den under lite mildare dagar fungerar bra som yttersta lager. Tröjan är designad med ett hål vid handleden som du kan sticka tummen igenom. På så sätt kan du dra ned ärmen över handryggen och hålla händerna varma när det är kallt. Just nu kan du få tröjan tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för BARA 99,50 kr. (+ 49:50 kr i porto. Totalt 149 kr). Läs mycket mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tränar du mindre på vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig