Kom i gång med vårträningen

Efter en lång och kall vinter kan det vara svårt att komma i gång med löpträningen utomhus. Här är en rad bra tips som hjälper dig att ta första steget.

22 mars 2019 av C.Thestrup/R.Kingstad

Man brukar säga att man aldrig ångrar en löprunda. Men efter en lång och kall vinter kan det ändå vara svårt att ta sig ut genom ytterdörren och skaffa sig nya träningsrutiner. Här är en rad bra tips till hur du lyckas ta det första steget.

Sätt upp ett mål

När man är trött och det är mörkt och kallt, så kan det vara svårt att tvinga sig själv ut genom dörren för att springa. Särskilt om man lika gärna kan stanna inne. Ett bra knep är därför att anmäla sig till ett motionslopp – även om det är långt kvar tills det går av stapeln. Det finns nämligen inget som är lika motiverande som att ha ett lopp att se fram emot.

…och tala om det för alla!

Berätta om ditt mål med löpningen för vänner och bekanta, och meddela det på sociala medier. Det gör att du blir mycket mer motiverad att träna.

Lura dig själv

Reka en ”reservbana”, t.ex. i form av en 500 meter lång varvbana runt kvarteret där du bor. Om du intalar dig själv att du bara ska löpa ett varv på reservbanan, så känns det genast mer överkomligt – och utan att du tänker på det kommer du nog att springa lite längre.

Bestäm fasta tider

Gör en överenskommelse med en löparkompis, gå med i en löparklubb eller haka på en löpargrupp på Facebook. Det är både roligt, men också ett effektivt sätt att träna – särskilt de dagar då motivationen tryter.

Använd rätt prylar

Visst kan du löpa våren till mötes i dina gamla prylar som du förvarat i en plastpåse under sängen ända sedan i höstas. Det finns dock inget som ökar löplusten lika mycket som att skaffa nya löpskor eller nya, snygga träningskläder.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka godsaker har du svårast att motstå?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig