Kvinna i löparjacka bakifrån.
© iStock

Klä dig varmt och spring snabbare

En studie visar att man i högre temperaturer lär kroppen att reglera kroppstemperaturen, vilket i sin tur kan vara nyckeln till snabbare löptider.

3 september 2018 av Redaktionen

Så fungerar värmeadaption 

Värmeadaptation! Det tekniska begreppet uppmärksammas runt om i löparvärlden just nu. Om man löper i mycket varma förhållanden händer det nämligen flera positiva saker i kroppen. 

Blodvolymen ökar och förmågan att svettas och hålla kroppstemperaturen nere förbättras. Allt detta gör sammantaget att man kan springa snabbare. Men vad gör man om man bor i ett land där det sällan är särskilt varmt? 

Ja, då kan man ta på sig mer kläder. Kanadensiska forskare har i en nyligen publicerad studie upptäckt att kroppen reagerar på samma sätt om man tränar i måttliga temperaturer (15 plusgrader) med mycket kläder på sig, som om man tränar i varma temperaturer med lite kläder. Tidigare värmestudier har visat prestationsförbättringar på upp till fem procent efter 4–6 veckors träning i värme. 

Källa: Medicine & Science in Sports & Exercise

Aktiv Träning rekommenderar: Effektivt träningsset

Vill du ha en stark kropp och slippa bli skadad? Just nu kan du få vårt stora träningsset till ett helt fantastiskt introduktionspris. Setet består av ett maghjul, en träningsmatta och gummiband samt en stor övningsguide så att du kan träna hela kroppen därhemma. Dessutom får du 3 nummer av Sveriges bästa träningsmagasin, Aktiv Träning, som varje månad innehåller massor av inspiration, motivation och goda råd till din träning. Och det bästa av allt är att du får hela paketet för ENDAST 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto – totalt 149 kr). Det har aldrig varit billigare att komma i form. Läs mer om det fantastiska erbjudandet här. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt nästa stora mål?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig