Kvinna i löparjacka bakifrån.
© iStock

Klä dig varmt och spring snabbare

En studie visar att man i högre temperaturer lär kroppen att reglera kroppstemperaturen, vilket i sin tur kan vara nyckeln till snabbare löptider.

3 februari 2019 av Redaktionen

Så fungerar värmeadaption 

Värmeadaptation! Det tekniska begreppet uppmärksammas runt om i löparvärlden just nu. Om man löper i mycket varma förhållanden händer det nämligen flera positiva saker i kroppen. 

Blodvolymen ökar och förmågan att svettas och hålla kroppstemperaturen nere förbättras. Allt detta gör sammantaget att man kan springa snabbare. Men vad gör man om man bor i ett land där det sällan är särskilt varmt? 

Ja, då kan man ta på sig mer kläder. Kanadensiska forskare har upptäckt att kroppen reagerar på samma sätt om man tränar i måttliga temperaturer (15 plusgrader) med mycket kläder på sig, som om man tränar i varma temperaturer med lite kläder. Tidigare värmestudier har visat prestationsförbättringar på upp till fem procent efter 4–6 veckors träning i värme. 

Källa: Medicine & Science in Sports & Exercise

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: