© istock

Hur behåller jag träningslusten?

Jag har flera gånger börjat att löpträna, men har tappat lusten efter bara en kort period. Hur ska jag undvika det nästa gång?

17 november 2020 av Jesper U. Larsen

Svar: Enligt flera studier är löpning den idrott som flest slutar med. Vad det beror på är oklart, men det kan hänga ihop med att många inte frågar sig själva varför de löptränar. Springer du t.ex. för att du vill gå ned i vikt? För att du vill leva hälsosammare, bli snabbare eller för att du vill ha lite egentid?

Svaret är viktigt för hur du ska lägga upp din träning. Om du vill bli en bättre löpare bör du t.ex. sätta upp ett konkret mål och träna strukturerat med intervaller, tempopass och använda dig av progression i träningen. Om du vill ha tid för dig själv bör du kanske springa utan klocka, vistas i skogen och låta känslan i kroppen bestämma hur långt och hur snabbt du ska springa. 

Det finns många olika löpstilar och många anledningar till att springa. Om du tar reda på vad som motiverar just dig, kan du också hålla löpträningen vid liv.

Vilken typ av löpare är du?

● Tävlingslöpare drivs av att mäta sina krafter med någon. 

● Trivsellöpare prioriterar det sociala. 

● Upplevelselöpare springer för att uppleva nya platser. 

● Hälsolöpare vill stärka sin hälsa. 

● Utmaningslöpare älskar att flytta gränser. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad vill du uppnå med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig