© Colourbox

Löptider

F&S: Finns det någon matematisk formel för hur snabbt jag skulle kunna genomföra loppet? Jag löper 10 km på 55 minuter – hur mycket långsammare bör jag springa för att klara av ett halvmarathon?

22 december 2014

Teori och praktik hänger inte alltid ihop. Man blir bra på det man tränar och därför bör man vara försiktig med att ställa upp formler för sambandet mellan prestationsförmågan på en viss distans jämfört med prestationsförmågan på en annan distans. Din prestation på 5 eller 10 km säger därför inte nödvändigtvis något om vad du kan prestera på halvmarathon eller ännu längre distanser.

Det finns dock en rad tabeller på nätet och i diverse böcker som ger dig möjlighet att uppskatta din sluttid. En tumregel säger att du kan dubbla din tid på 10 km och lägga på 10 minuter. Om du springer milen på 55 minuter bör du alltså kunna löpa halvmarathon på 2 timmar.

Erbjudande till dig: Suverän träningströja från Craft

Mjuk, lätt och elastisk. Craft har tagit fram en supersnygg träningströja som sitter tajt på kroppen och följer alla dina rörelser. Och den kan bli din för BARA 99,50 kr. Tröjan finns både för män och kvinnor och kan användas till i stort sett allt – från en promenad i skogen till träning på gymmet eller en löprunda. Under kyliga dagar passar den perfekt som värmande mellanlager under en jacka, medan den under lite mildare dagar fungerar bra som yttersta lager. Tröjan är designad med ett hål vid handleden som du kan sticka tummen igenom. På så sätt kan du dra ned ärmen över handryggen och hålla händerna varma när det är kallt. Just nu kan du få tröjan tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för BARA 99,50 kr. (+ 49:50 kr i porto. Totalt 149 kr). Läs mycket mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tränar du mindre på vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig