Kvinnor som löper snabbt
© iStock

Fyra tips till fartlek

Det kan vara svårt att mobilisera krafter för att ta ut sig maximalt när man kör fartlek. Här är fyra tips till hur du pressar dig själv till max.

11 februari 2019 av Redaktionen

Pressa dig själv med fartlek

Jag har svårt att pressa mig maximalt när jag kör fartlek. Hur ska jag göra? 

SVAR: Fartlek är ostrukturerade tempoavsnitt, och just för att de är ostrukturerade så är det också lätt att vara lite för snäll mot sig själv. Risken är att man löper för få och för långsamma tempoavsnitt. 

Här är fyra tips för hur du pressar dig själv:

  1. Löp korta tempopartier
    Det gör att du kan hålla en högre fart. Öka därefter längden på tempopartierna gradvis.

  2. Sätt upp konkreta visuella mål
    Bestäm några konkreta visuella mål. Spurta upp till backkrönet, en vägskylt, en gatlykta osv. Föreställ dig att du spurtar om ett OS-guld.

  3. Löp ikapp
    Om man har någon att tävla med brukar tempot automatiskt öka och man kan pressa sig lite mer. Om ni turas om att ge varandra ett par sekunders försprång kommer tempot att öka ytterligare.

  4. Använd pulsen 
    Se om du kan få upp pulsen ytterligare ett par slag under nästa tempoparti osv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilka hälsoråd har du svårast att följa?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig