Kvinna som knyter sina skosnören.
© iStock

Fyra tips om morgonträning

Det kan vara tufft att komma i gång och träna på morgonen. Nyckeln är att du lyckas vara ståndaktig under de första veckorna. Därefter går det lättare. Här är fyra konkreta tips till hur morgonträningen blir en naturlig del av din vardag.

22 augusti 2018 av Martin Kreutzer

Så lyckas du med din morgonträning 

Egentligen är det rätt logiskt att morgonträning inte passar för att göra topprestationer. När man precis har klivit upp ur sängen är lederna snustorra och pulsen samt kroppstemperaturen låg. Ja, även vätskefördelningen i kroppen är i obalans den första timmen efter att man har klivit upp

Allt detta innebär att kroppen inte är redo för någon extrem belastning, utan är bättre förberedd för lugna motionsrundor så att den gradvis kommer upp i rätt arbetstemperatur. 

Vi giver dig her 4 råd til, hvordan du nemt kan komme igang med morgentræningen. _se

1. Gå till sängs i tid 

Du behöver din nattsömn, och det är inte särskilt smart att ersätta en del av nattsömnen med träning. Se i stället till att gå lite tidigare till sängs, och kliv upp tidigare på morgonen. Håll fast vid den rytmen även under de dagar då du inte tränar. De morgnar som är träningsfria kan du ägna åt att umgås med familjen, utföra praktiska göromål eller läsa.

2. Planera din träning innan du går till sängs 

Det är mycket lättare att orka med morgonträningen om man kan koppla in autopiloten än om man måste tänka kreativt för att komma på vilket träningspass man ska köra. Lägg fem minuter kvällen före på att planera träningen. Det kan även vara bra med en ”plan B”, som du kan ta fram om du skulle försova dig.

3. Följ väderprognosen kvällen före 

Lägg fram dina träningskläder och träningsprylar kvällen före, så att du slipper slösa bort värdefull tid på morgonen på att stressa runt och leta efter t.ex. din vattentåliga vindjacka. Se också till att utrustningen funkar: kontrollera i god tid att cykeln är pumpad, gps-klockan är laddad och vattenflaskan är ursköljd.

4. Kombinera morgonträning och restid

Att träna när man pendlar är ett smart sätt att slå två flugor med en smäll. Men kom ihåg att avsätta tid så att du hinner att värma upp i ett lugnt tempo på vägen till jobbet. Om du alltid är sent ute är det lätt att du förknippar morgonträning med stress och obehag, vilket inte gynnar motivationen på lång sikt.  

Aktiv Träning rekommenderar: Effektivt träningsset

Vill du ha en stark kropp och slippa bli skadad? Just nu kan du få vårt stora träningsset till ett helt fantastiskt introduktionspris. Setet består av ett maghjul, en träningsmatta och gummiband samt en stor övningsguide så att du kan träna hela kroppen därhemma. Dessutom får du 3 nummer av Sveriges bästa träningsmagasin, Aktiv Träning, som varje månad innehåller massor av inspiration, motivation och goda råd till din träning. Och det bästa av allt är att du får hela paketet för ENDAST 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto – totalt 149 kr). Det har aldrig varit billigare att komma i form. Läs mer om det fantastiska erbjudandet här. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du känt dig stressad någon gång de senaste fyra veckorna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig