Kvinna som löper utomhus.

Löpekonomin säger en del om hur bra du utnyttjar syret som du andas in. De bästa löparna förbrukar ca 180 ml syre per minut per km, medan motionärer gör av med ca 220 ml.

© Aktiv Träning

Fyra faktorer som påverkar din löpekonomi

Löpekonomin kan i grova drag jämföras med bilens bränsleförbrukning. Med begreppet menas hur bra du utnyttjar den energi som finns till förfogande. Ju bättre löpekonomi, desto snabbare och längre kan du springa.

12 augusti 2019 av Lasse Lyhne

Fyra faktorer som påverkar löpekonomin

Har du en bra löpekonomi kan du löpa längre på en viss mängd energi jämfört med om löpekonomin är sämre. Det är mycket som påverkar hur effektivt man löper, och det mesta kan man göra något åt.

Här kan du läsa om fyra faktorer som påverkar din löpekonomi.

1. Kroppsbyggnad 

Din kroppsbyggnad har stor betydelse för hur effektivt du löper. Ju mindre du väger, desto mindre energi går det åt för att löpa i en viss hastighet. 

Därför ger en slimmad kropp med smala höfter, tunt skelett och långa, trimmade muskler en bättre löpekonomi än motsatsen. 

I en studie med kenyanska elitlöpare upptäckte forskarna att kenyanerna hade fler fysiska fördelar än att de bara var långa och hade spensliga överkroppar. 

De hade nämligen exceptionellt smala underben och tunna vader med muskelfästen högt uppe under knät, och de ödade därför mycket mindre energi på att pendla fram och tillbaka med benen när de sprang. 

Det är självklart svårt att förändra sin kroppsbyggnad och placering av vadmuskeln. Men om du vet att du väger något kilo för mycket kan det vara värt att gå ned lite i vikt för löpekonomins skull.

2. Fysiologi

Förutom kroppsbyggnaden har också det som finns inuti kroppen betydelse för din löpekonomi. 

Här handlar det främst om cirkulationssystemets förmåga att fördela syre till de relevanta löpmusklerna och dessa musklers förmåga att utnyttja syret. 

Det handlar bl.a. om antalet kapillärer (små blodkärl) i musklerna och mitokondrier (energistationer) i muskelcellerna. Det kan till skillnad från kroppsbyggnaden i hög grad påverkas av träning.

3. Stabilitet och rörlighet

En tredje faktor som är avgörande för löpekonomin är hur effektivt din kropp omsätter kraften från frånskjutet till framåtdrift.

En bra stabilitet vid fotleder, knän, höfter och bål gör att kraften från frånskjutet omvandlas direkt till framåtdrift utan någon energiförlust på vägen dit.

Slutligen är en bra rörlighet vid höftlederna särskilt viktig eftersom denna annars kan begränsa benpendlingen bakåt vilket i sin tur ökar energiåtgången.

4. Elastisk energi 

En fjärde faktor som påverkar löpekonomin är de elastiska egenskaperna i musklerna och senorna. Varje gång du landar på benet lagrar du in – som en fjäder – energi i senorna som friges vid det efterföljande frånskjutet. 

Ju mer energi du kan lagra in, desto mindre energi går det åt för att utveckla kraft under löpsteget. 

Dessa elastiska egenskaper i muskel­- och senkomplexet påverkas i hög grad också av träning – särskilt explosiv styrketräning och så kallad plyometrisk träning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad föredrar du att lyssna på när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig