Kvinna som löper utomhus.
© Jacob Helbig

Fem tips till ditt testlopp

Testloppet är ett test av din aktuella form. Här är fem tips till vad du bör göra för att leverera så bra resultat som möjligt.

1 maj 2019 av Lasse Lyhne

Redo för ett testlopp

Med hjälp av ett testlopp kan du få ett kvitto på din nuvarande prestationsförmåga. Här är fem tips till vad du bör vara uppmärksam på när du ska förbereda dig för ett testlopp. 

1. Se till att vara bra återhämtad

Du behöver inte trappa ned i flera dagar inför ett testlopp – det går bara ut över träningen i övrigt – men se till att genomföra testloppet efter en vilodag eller en lugn träningsdag, så att benen är så fräscha som möjligt. Se också till att vara någorlunda utvilad rent allmänt och planera t.ex. inte in testloppet direkt efter en lång och krävande arbetsdag.

2. Drick extra mycket vätska

Om du är mer eller mindre uttorkad går det ut över både prestationsförmågan och återhämtningen efteråt. Se därför till att vätskebalansen i kroppen är bra. Undvik samtidigt att överdriva vätskeintaget utan se till att dricka löpande under de sista 12 timmarna fram till testloppet. Om färgen på din urin är ljusgul har du druckit tillräckligt.

3. Fyll på med energi

Du behöver energi för att orka springa, men du bör inte äta för mycket för nära inpå testloppet. Den sista stora måltiden bör du inta senast fyra timmar före. Ät en banan eller en liten smörgås en timme före du ska genomföra testloppet om du känner dig hungrig.

4. Värm upp

Särskilt på lite kortare testbanor är det lätt att hålla ett högt tempo redan från början. Det är dock viktigt att värma upp ordentligt. Jogga i 10 minuter så att kroppen blir varm. Därefter ökar du tempot gradvis de följande fem minuterna tills du uppnår en fart som är lagom hög. Avsluta med tre accelerationer då du under 60–80 meter gradvis ökar farten och spurtar kontrollerat de sista 10–15 meterna. Ju kortare testlopp, desto längre uppvärmning.

5. Klä dig lätt

Testloppet ska genomföras i högsta möjliga tempo. Därför är det viktigt att du inte klär dig för varmt. Strax innan testloppet ska börja tar du av dig dina överdragskläder, drar åt sko snörena, förbereder dig mentalt, startar klockan och springer iväg.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: