Fem myter om vinterlöpning

Det finns många myter om vinterlöpning. Här tittar vi närmare på några av de vanligaste.

15 februari 2018 av Christian Thestrup

1. Det är farligt för lungorna

FEL: Lungorna fryser inte till is när du andas bara för att det är kallt ute. Din kropp värmer helt enkelt upp luften innan den når ned i lungorna. Du har alltså inget att vara nervös för.

2. Man behöver inte dricka lika mycket på vintern

FEL: Kylan gör att vi inte känner oss särskilt törstiga, men låga temperaturer och låg luftfuktighet gör faktiskt att vi förlorar mer vätska via utandningen när vi löper. Dessutom förångas svetten snabbare från kroppen, och därför upplever vi inte att vi förlorar så mycket vätska som vi faktiskt gör.

3. Du förbränner fler kalorier på vintern

KANSKE: Det råder delade meningar om detta påstående. Vissa experter menar att det inte gör någon skillnad, medan andra säger att man förbränner fler kalorier pga. att det går åt mer energi för att värma upp kroppen. Oavsett vilket är skillnaden så liten att man inte kan lasta på en portion till med dessert för det.


4. Du förlorar den mesta kroppsvärmen via huvudet

FEL: Det är en seglivad myt att 50–80 procent av kroppsvärmen försvinner genom huvudet. Om det skulle stämma skulle vi i princip kunna hålla värmen trots att vi sprang omkring nakna  – så länge vi bara hade en mössa på oss. Och det tror vi inte skulle funka särskilt bra.

5. Man blir sjuk om man löptränar ute på vintern

FEL: Man blir inte sjuk bara för att man är ute och springer när det är kallt. Dock är det viktigt att ta på sig torra kläder så snart man kommer hem så att man inte blir nedkyld. Dessutom torkar den torra, kalla luften lätt ut slemhinnorna, så att smuts, luftföroreningar och bakterier lättare får fäste lungorna. Därför kan det också vara bra  att dricka lite extra innan löprundan (och gärna under), liksom det kan vara bra att dra en halsduk eller halstub över munnen om det är riktigt kallt ute.

Just nu kan du få en halstub tillsammans med 2 nummer av Aktiv Träning om du beställer vårt stora vinterpaket som gör att du kan löpträna hela vintern. Paketet innehåller halstub, löparmössa, löparhandskar, armband med led-reflexer och en klämma med led-reflexer som kan fästas på skon. Du får alla 5 delarna samt 2 nummer av Aktiv Träning för BARA 69:50 kr (+ 29:50 kr i porto). Erbjudandet gäller bara så länge lagret räcker. Läs mycket mer här. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Använder du solkräm när du tränar utomhus?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: