Glad kille som springer och gör high-fives
© iStock

Fem bra löpmål för 2018

Vilka drömmar har du som löpare? Här är fem förslag på oförglömliga löpupplevelser som du kan bocka av på din helt egna ”att-pröva”-lista. Låt fantasin flöda.

12 mars 2018 av Hans Westhausen Gottlieb

”Bucket list” för löpare

Kom igång med de löpmål du har drömt om att uppnå i åratal. Här är fem förslag på upplevelser som borde finnas med på alla löpares ”att-göra”-lista.    

1. Löp för att upprätthålla en svit

Har du prövat att löpa flera dagar i sträck? I USA har fenomenet med att löpträna varje dag blivit en trend på senare år med den brittiske löparlegenden Ron Hill som en slags galjonsfigur. Hill, nu 79 år, sprang minst 1 mile (1,6 km) varje dag från den 21 december 1964 till den 30 januari 2017, då han tvingades ställa in träningen på grund av hjärtproblem.

Det bästa med att löpa flera dagar i sträck är att löpningen blir en fast rutin i vardagen precis som att äta och sova. Det gör att löpningen t.ex. gör att det blir lättare att orka med den jobbigaste och mörkaste delen av vintern. För att kunna kalla sig svitlöpare ska man enligt sajten runeveryday.com ha löpt minst 1,6 km varje dag under ett år. Till att börja med kan t.ex. sju dagar i sträck med en kort daglig löprunda i kontrollerat tempo vara lagom. 

2. Löp ett ultra

Sträckor längre än maraton (42,2 km) kategoriseras som ultralopp, men man behöver inte dra iväg på en månadslång löprunda eller springa hundratals mil genom Sibirien för att kalla sig ultralöpare. Om du redan har löpt maraton ett par gånger och är nyfiket lagd, så kan du pröva en lite längre sträcka: t.ex. fem mil till att börja med. 

Till skillnad från efter ett maraton då alla brukar fråga hur snabbt man har löpt, så är ultradistanserna befriade från denna tidsjakt. Här handlar det mer om upplevelsen, och eftersom tempot ofta är betydligt lägre är det oftast också lättare att ta in alla intryck.

Marathon Des Sables
Marathon Des Sables

Glöm både farthållare och snabba km-tider – ultralöpning handlar om något helt annat. 

© Alexis Berg

3. Löp ”naken”

Lugn, du behöver inte klä av dig – här handlar nakenheten om att lägga undan alla elektriska prylar, t.ex. aktivitetsmätare, gps-klocka, mobil, klocka och musikspelare och istället löpa mer på känsla. Förespråkare för ”naked running” menar att det gör löpupplevelsen mer intensiv och glädjefylld. För vad spelar det egentligen för roll om du kan löpa 5 km på över eller under 20 min? Och är det så viktigt att veta hur många kalorier du har förbränt under löprundan?

Här i Aktiv Träning intervjuade vi för ett par år sedan författaren till boken Born to Run, Christopher McDougall, som alltid låter sin kropp bestämma hur långt och snabbt kan ska springa:

– Många löptränar av helt fel anledning. Man löper för att gå ned i vikt. Man löper för att se snygg ut eller för att bli snabbare. Man fokuserar på allt möjligt annat än löpning. Många lyssnar på musik och har en gps-klocka på handleden. Man springer på löpband och tittar på TV, sa han då.

Pröva alltså att lägga bort alla prylar en period och se om det inte öppnar sig en helt ny dimension när det gäller din löpning.

4. Löp ett lokalt lopp

Stötta din lokala löpar­miljö, och peppa dina nya löparkompisar att delta i de motionslopp som arrangeras på din hemort. Det kan också kännas bra att ge tillbaka lite till sporten genom att anmäla sig som funktionär i ett lokalt lopp ibland.

5. Löp för att sätta FKT 

Varför är så många egentligen ute efter att sätta personbästa på just halvmaraton (21 097,5 meter) eller maraton (42 195 meter)? Eller på andra bestämda löpsträckor som andra har valt ut?

Om du gillar äventyr så kanske du i stället skulle pröva att sätta ett helt nytt rekord, s.k. FKT (Fastest Known Time). Det innebär att du väljer ut en egen runda, offentliggör dina planer och dokumenterar din prestation. Du kan också pröva att förbättra ett redan etablerat FKT. Det finns t.ex. FKT för Kungsleden, ”The King of Trails”, (ca 44 mil) från Abisko till Hemavan. 

Behöver du en ny löparjacka till dina nya, spännande löpupplevelser? Kolla i så fall in det här. 

Redaktionen relkommenderar: Snygg träningsjacka 

Löp i kyla och blåst med Aktiv Träning. Just nu hälsar vi alla nya läsare välkomna med en suverän löparjacka från Diadora tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för bara 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto och expeditionsavgift). Jackan skyddar bra uppe vid halsen och är försedd med nätvävspaneler i nacken, under ärmarna och nedre delen av ryggen, vilket ger en naturlig ventilation så att man inte blir för svettig under löprundan. Dessutom ger panelerna jackan en utmärkt mobilitet och rörlighet, vilket gör att man inte blir det minsta begränsad av jackans passform när man är ute och springer. Läs mer om erbjudandet här. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Påverkar sommarträningen din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: