Man som springer i trappor.
© iStock

Enkla genvägar till bättre löpekonomi

Förutom träning finns det faktiskt ett par lite enklare lösningar som kan ha en direkt effekt på löpekonomin.

21 augusti 2019 av Lasse Lyhne

Tre genvägar för din löpekonomi

Dessa tre genvägar kan hjälpa dig att få bättre löpekonomi. 

1. Rödbetsjuice

Flera studier har visat att rödbetsjuice förbättrar musklernas förmåga att utnyttja syret och därmed producera energi. Motionärer kan förbättra sig ända upp till fyra procent, medan eliten får nöja sig med lite mindre. 

Motionärer bör dricka en shot koncentrerad rödbetsjuice per dag i 4–5 dagar, medan eliten bör dricka ungefär dubbelt så mycket.

2. Lätta skor

Ju mindre dina underben väger, desto mindre energi ödar du på att förflytta dem. Ett par lättare skor är därför bra för energieffektiviteten. Sparar du 100 gram på dina skor, förbättras din löpekonomi med ca en procent.

3. Gå ned i vikt

Ja, det är kanske ingen enkel och snabb lösning, men faktum är att ju mindre massa du förflyttar, desto effektivare löper du. Kan du få bort ett par kilo fett kommer det att påverka din löpekonomi betydligt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig