Man som löper på en bro.

Att stärka de stabiliserande musklerna i bålen är ett effektivt sätt att förebygga löpskador.

© iStock

En stark bål skyddar ländryggen

Svaga muskler i bålen är ofta orsaken till att löpare får ont i ländryggen, visar en ny studie.

13 juni 2019

Förebygg värk i ländryggen med bålträning

Värk i ländryggen drabbar en del löpare, och förklaringen är ofta att bålmusklerna är svaga. Den slutsatsen drar amerikanska forskare i en ny studie. De undersökte med hjälp av dator­modeller vad som händer när vissa muskler hos löpare sätts ur spel. Bålmusklerna, alltså musklerna kring ryggraden och i magpartiet, har som uppgift att hålla överkroppen stabil när man löper. 

Om de djupa bålmusklerna är för svaga, så tvingas andra muskler att överkompensera. Det ökar i sin tur belastningen på ryggraden vilket kan leda till ryggont. Enligt forskarna är det särskilt viktigt att göra statiska övningar och fokusera på att hålla kroppen stabil om man vill stärka de djupa bålmusklerna och bli en bättre löpare. Källa: Journal of Biomechanics 

Källa: Journal of Biomechanics 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig