© istock

Du vänjer dig snabbt vid en ny löpstil

Det krävs en hel del koncentration för att ändra löprytm – men redan efter några löppass är hjärnan uppdaterad.

15 november 2019 av Redaktionen


Löper du med långa och tunga steg kan det vara bra att ändra lite på löpstilen. Genom att ta fler steg per minut kan du bli en effektivare löpare och minska risken för skador. Det krävs en hel del koncentration för att ändra löpstil, men enligt en ny studie kommer du snabbt att vänja dig vid den nya rytmen. 

Forskarna lät 13 löpare öka sin stegfrekvens med 5–10 procent. Så kallad EEG-mätning av hjärnans aktivitet visade en kraftigt ökad aktivitet i de områden av hjärnan som är kopplade till inlärning av ny kunskap, jämfört med när de sprang i sin normala rytm. 

Under den följande månaden fick löparna genomföra åtta löppass på minst 5 km med den nya stegfrekvensen, varefter de återigen fick genomgå ett test i laboratoriemiljö. Då visade det sig att hjärnaktiviteten, när de sprang med den snabbare stegfrekvensen, normaliserats igen. Hjärnan uppfattade alltså att den nya löprytmen var helt naturlig.

Vad kan man göra?
Vill du öka din stegfrekvens så bör du fokusera på att löpa upprätt och luta dig en aning framåt. Känn efter så att du landar på mitten av foten, och tänk dig att du löper på glödande kol och därför vill ha så kort markkontakt som möjligt. Träna gärna detta i korta sekvenser om några minuter i taget.

Källa: Journal of Motor Behavior 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig