Njut av svalkan – du kan tjäna 30 sekunder per km. Så mycket långsammare löper du nämligen om den riktiga – och av många efterlängtade – sommarvärmen drar in.

© Istock

Du funkar bäst i 10 plusgrader

10 plusgrader. Det låter inte så mycket, men det är faktiskt den optimala temperaturen för den som vill sätta nytt löprekord. Temperaturen påverkar löpkapaciteten markant, visar en ny amerikansk studie.

18 maj 2019 av Lasse Lyhne

Om du siktar på att sätta nytt rekord på löprundan, så är det bra att läsa av termometern innan du drar iväg. Det visar en omfattande amerikansk studie där forskarna har analyserat årtionden med löpdata från sju kända maratonlopp i USA. Där upptäckte man att de snabbaste tiderna sattes i temperaturer mellan 10 och 15 grader, medan farten sjönk i takt med att temperaturen steg mot 25 plusgrader.

Elitlöparna sprang upp till 6,8 procent långsammare när temperaturen låg mellan 20 och 25 plusgrader, medan motionärerna tvingades öda upp mot 8 procent mer tid. Elitlöparna blev således 10 minuter långsammare på maraton, och motionärer som brukade springa maraton på 4 timmar behövde 20 minuter extra på sig för att komma i mål.

Det kraftiga tidstappet beror på att kroppen vid höga temperaturer och hög luftfuktighet ödar mer energi på att kyla ned sig själv. När vi springer producerar vi en del värme, och den måste vi göra oss av med – annars stiger temperaturen inne i kroppen vilket leder till en rejäl försämring av löpkapaciteten. När vi löper i måttliga temperaturer transporteras värmen från kroppens inre ut till huden, där luften kyler ned den. Om luften är varm kan huden inte göra sig av med värmen lika effektivt, och det transporteras därför blod från musklerna ut till huden för att hjälpa till med avkylningen.

Du kan göra en hel del själv för att undvika temperaturens inverkan på prestationen. Ska du tävla när det är varmt så gäller det att du klär dig så lätt som möjligt. Dvs. t-shirt och shorts så snart temperaturen stiger till mer än 15 plusgrader, även om det känns svalt när du står på startlinjen. Är det extremt varmt kan du hjälpa kroppen med nedkylningen genom att blöta din t-shirt. Se också till att dricka vätska som är väl kyld. Det hjälper för att hålla nere kroppstemperaturen.

Så påverkas dina tider av temperaturen

  • 25–35 plusgrader: Du kan inte göra dig av med kroppsvärmen och kroppstemperaturen stiger. En rad nervceller i hjärnan påverkas och signaleringen till musklerna försämras. Benen känns tunga och du blir trött och matt. Försämrad löpkapacitet: 8–15 %.
  • 15–25 plusgrader: En liten mängd blod går från musklerna till huden för att kyla ned dig. Försämrad löpkapacitet: 2–8 %.
  • 10–15 plusgrader: Den optimala löptemperaturen. Försämrad löpkapacitet: 0 %.
  • 5–10 plusgrader: Händer, fötter och huvud kyls ned, och du tvingas öda energi på att hålla dem varma. Försämrad löpkapacitet: 1–3%.
  • Under 5 plusgrader: Luften blir tätare och du tvingas helt enkelt öda mer energi på att bryta den. Dessutom kyls musklerna av och de kan inte prestera optimalt. Försämrad löpkapacitet: 3–6 %.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig