Äldre man löper


© iStock

Därför bör du löpträna efter din ålder

Har du fyllt 35, 45, 55 eller ännu mer, så bör du vara extra uppmärksam på det här när du löptränar.

12 januari 2017 av Lasse Lyhne

Detta bör du vara uppmärksam på som …

... 35–44-åring:

Många motionärer befinner sig i sitt livs form i slutet av denna fas. Förklaringen är att de har ackumulerat så mycket träning och tränat så smart genom åren, att det bromsat den åldersbetingade prestationsförsämringen. Nu gäller det att fortsätta träna bra, fokusera på kosten och sömnen samt undvika skador. 

... 45–54-åring:

Om du inte har börjat styrketräna än så är det dags att börja nu! Du kan fortfarande bygga muskler och stärka skelettet, vilket särskilt för kvinnor börjar att försvagas nu. Hitta också gärna en alternativ träningsform när kroppen är för trött för löpning. Yoga eller pilates är bra val eftersom det främjar smidigheten och balansen. 

... 55–64-åring:

Var extra uppmärksam på din återhämtning och acceptera att du måste vila en dag eller två extra om kroppen är sliten. Ha fasta rutiner när det gäller alternativ träning som cross­trainer, vattenlöpning eller simning. Träna styrka och rörlighet 2–3 gånger i veckan och utmana dig själv när det gäller balans och koordination. 

... 65+:

Styrketräning är mycket viktigt. Minskningen av muskelmassa är stor under denna fas, men den kan fortfarande bromsas med träning. Prioritera aktiv återhämtning – t.ex. promenader eller cykelturer – och ta det lite lugnt när du tränar. Använd din erfarenhet och ägna dig åt de aktiviteter som du vet fungerar för dig. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är viktigast för dig när det gäller dina matinköp?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig