Läs också

Kvinna med håll

Aldrig mer håll

Två personer i löparkläder som är ute och går

Du ska inte masa dig fram under gångpauserna utan fortsätta med raska steg så att pulsen hålls uppe på en relativt hög nivå.

© iStock

Därför bör du lägga in gångpauser

Oavsett om du är nybörjare eller en erfaren löpare, så är det bra om du använder dig av gå-löptekniken. Gångpauserna gör att du får mer ork och energi och att du återhämtar dig snabbare till nästa träningspass.

23 februari 2018 av Hans Westhausen Gottlieb

Är det bra att lägga in gångpauser?

Borde jag lägga in gångpauser om jag vill löpa längre sträckor?

SVAR: Metoden att växla mellan att löpa och gå under träningsrundan är ursprungligen tänkt för nybörjare som därigenom kan öka sin sammanlagda sträcka, men även ultralöpare använder sig av löp- och gå-tekniken. 

Det är nästan en förutsättning för att de ska kunna genomföra ett tiomilalopp eller ett etapplopp som håller på i flera dygn. Men också vanliga motionärer som ligger på en nivå mellan nybörjare och ultralöpare kan ha nytta av metoden. 

Om du vill öka sträckan och löpa längre än åtta kilometer så kan du lättare undvika skador om du lägger in några korta gångpauser längs vägen. När du fortsätter springa igen efter gångpauserna kommer du nämligen helt naturligt att ändra din löpstil något. 

Det är guld värt ur belastningssynpunkt, för den lite förändrade löpstilen gör att belastningen på kroppen blir skonsammare jämfört med innan du lade in gångpauserna. Benmusklerna skonas också, vilket gör att även skaderisken minskar avsevärt.

Fördelar med gångpauser

  • Mer ork: Även om träningspasset är tufft så gör gångpauserna att du inte tar helt slut.
  • Ökad kaloriförbränning: Genom att gå ibland kan du tillryggalägga en längre sträcka, och därmed förbränner du också mer kalorier.
  • Fina naturupplevelser: Gångpauserna gör att du orkar njuta mer av naturen och omgivningarna.
  • Lättare att få i sig vätska: Under långpassen gör gångpauserna att du kan dricka och ev. äta något energirikt.
  • Mindre värk: Återhämtningstiden blir kortare och du blir snabbare återställd inför nästa 

Behöver du nya kläder till dina långa löprundor, så ska du kolla in det här. 

Redaktionen rekommenderar: snygg och bra träningsjacka från Diadora

Löp i kyla och blåst med Aktiv Träning. Just nu hälsar vi alla nya läsare välkomna med en suverän löparjacka från Diadora tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för bara 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto och expeditionsavgift). Jackan skyddar bra uppe vid halsen och är försedd med nätvävspaneler i nacken, under ärmarna och nedre delen av ryggen, vilket ger en naturlig ventilation så att man inte blir för svettig under löprundan. Dessutom ger panelerna jackan en utmärkt mobilitet och rörlighet, vilket gör att man inte blir det minsta begränsad av jackans passform när man är ute och springer. Läs mer om erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Använder du solkräm när du tränar utomhus?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: