Kvinna som tränar.
© iStock

Därför blir du gladare av motion än av pengar

Kan du inte bli miljonär, så bli motionär. Träning är faktiskt mer värt för det mentala välbefinnandet än pengar. Det visar en studie.

7 augusti 2019 av Redaktionen

Därför blir du lycklig av motion 

En runda på racercykeln tillsammans med cykelkompisarna eller en löprunda i skogen en ljum sommarkväll, kan få humöret att bli åtskilligt mycket bättre. 

Men kan motionens inverkan på det mentala välmåendet verkligen vara lika effektivt som en fet löneutbetalning på kontot varje månad? 

Ja, det finns en del som tyder på det. Åtminstone om man ska tro en studie från de välrenommerade universiteten Yale och Oxford. Över en miljon vuxna amerikaner fick svara på hur ofta de hade känt sig mentalt nere under de senaste 30 dagarna, t.ex. p.g.a. stress, depression eller känslomässiga problem. 

De fick även svara på frågor om deras fysiska aktivitetsnivå och inkomst. De som motionerade regelbundet hade i snitt mått dåligt mentalt 35 dagar per år, medan den siffran var hela 53 dagar för de som var inaktiva. 

När man tittade närmare på sambandet mel lan inkomst, fysisk aktivitet och psyke, visade det sig att en inaktiv person behövde tjäna 25 000 dollar (ca 210 000 kr) mer än en motionär per år för att uppnå samma mentala välbefinnande. 

För humörets skull kan det alltså löna sig mer att ta på sig löpskorna än att få löneförhöjning. 

Detta sker i kroppen

Motion sätter i gång produktionen av en rad naturliga lyckopiller i kroppen:

  • Serotonin är ett hormon som påverkar allt från humöret och minnet till matsmältningen. Det produceras främst i tarmsystemet.
  • Endorfiner är kroppens naturliga smärtstillande medicin. De produceras i centrala nervsystemet och i hypofysen.
  • Dopamin kallas belöningshormonet och det spelar en viktig roll för bl.a. motivationen. När dopamin utsöndras får vi en kick. Det produceras av binjurarna och av små grupper specifika nervceller, särskilt i hjärnan.
  • Förutom att ge lyckohormonerna en boost minskar motion utsöndringen av stresshormonet kortisol. Det motverkar stress och ger mer ork.

Källa: The Lancet 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad använder du främst för att mäta din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig