© Istock

Så besegrar du backarna

Backlöpning ger mycket effektiv träning, men den kräver en del teknik. Se här hur du ska löpa upp- och nedför backarna.

18 juni 2019 av Peter Bollerup Andersen.

GÖR SÅ HÄR UPPFÖR: LYFT PÅ KNÄNA

Armdrag: Pendla kraftfullt med armarna uppför backen. Ju brantare backe, desto mer ska du pendla med armarna. Knyt händerna lagom hårt.

Luta dig framåt: Luta dig lite framåt och inåt mot backen. Håll kroppen rak och titta framåt.

Knälyft: Överdriv gärna ditt knälyft och lyft benet högt inåt mot backen. Ta även lite kortare steg.

Tyngdpunkt: Landa på framfoten i stället för på hälen. Försök att få foten att hamna rakt under kroppens tyngdpunkt.

GÖR SÅ HÄR NEDFÖR: SLÄPP BROMSEN

Framåtlutad: Många har en tendens att luta sig bakåt i utförsbackar. Försök att luta dig framåt så att kroppen blir vinkelrät mot marken – som när man åker längdskidor.

Tyngdpunkt: Precis som när du springer uppför ska foten sättas ned mot marken under din tyngdpunkt. Löp också med korta, snabba steg.

Rulla nedför backen: Titta snett nedåt. Du ska få en känsla av att det är backen som gör jobbet åt dig och att benen bara följer med – utan att du bromsar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur länge brukar du vistas utomhus en vanlig vardag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig