© istock

Akuthjälp på löprundan?

Känns dina ben tunga under löprundan? Här är fyra tips som gör att du kommer igång igen

30 oktober 2020 av Lasse Lyhne

Alla löpare vet hur det känns. Känslan av tunga, stumma ben som inte alls känns som några vanliga ben utan som två främmande kroppsdelar som sitter fast på dina höfter. Som tur är finns det hjälp att få, här är fyra tips som motverkar tunga ben under löprundan.

1 Sänk farten

Ibland tar det lite extra tid för kroppen att ladda om. Sänk därför farten de första kilometerna, och se om obehagskänslan försvinner. Det gör den ofta.

2 Fokusera på din teknik

Tunga och trötta ben kan förstärkas av en felaktig löpstil. Se därför till att springa upprätt, skjut fram höften och sänk ned axlarna. Slappna av i händer, axlar och käkar, och försök att sätta fötterna i marken under din tyngdpunkt.

3 ”Töm” dina ben

Har du stått eller suttit stilla en hel dag, så avsätt fem minuter inför din löprunda till att ligga på rygg med benen i högläge. Det gör att vätskan/svullnaden i benen minskar och du kommer att känna dig fräschare. 

4 Tänk långsiktigt

Om benen fortfarande känns tunga och motivationen inte riktigt finns där, så bör du skjuta fram det tempopass som du eventuellt planerat och fokusera på det som gäller här och nu. Ta det lite lugnt och sänk dina ambitioner.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad vill du uppnå med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig