Kvinna i morgonsol.
© iStock

10 skäl till att träna på morgonen

Kämpar du med att få dygnets timmar att räcka till, och har du svårt att hinna med att träna i din hektiska vardag? Ja, då kan morgonträning vara nyckeln till framgång. Här är 10 bra skäl till att träna på morgonen.

27 juli 2019 av Martin Kreutzer

Fördelar med att träna på morgonen 

Det finns så mycket som talar för att morgonträning är värt att satsa på att det skulle vara ett misstag att inte göra ett försök. För vem vill inte komma till jobbet fylld med ork och energi, på toppenhumör och med gott samvete över att träningen redan är avklarad. 

Studier visar också att den som tränar på morgonen blir mer skärpt under dagen. Detta är bara några av alla bra saker som du uppnår om du tränar på morgonen.

10 bra skäl till att träna på morgonen: 

  1. Det kommer inget i vägen för träningen. 
  2. Du börjar dagen fylld med energi. 
  3. Din blodsockerreglering blir bättre. 
  4. Du förebygger stress. 
  5. Du får ett rofyllt motionspass. 
  6. Du slipper (oftast) luftföroreningar. 
  7. Träningen blir verkligen av! 
  8. Du ska ändå duscha och sparar därmed in en dusch. 
  9. Du utnyttjar restiden till jobbet till att träna. 
  10. Pollen och värmen är (som regel) inget problem vid den tiden på dygnet.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: