Tour de France: Från snigelfart till turbofart

Sedan premiärupplagan av Tour de France 1903 har världens största årliga sportevenemang gått igenom en megastor förvandling. Men en sak finns kvar: De omänskliga inslagen.

2 juli 2014 av Joakim Jakobsen.

Då klungan med cyklister i Tour de France 1978 för första gången bestämde sig för att strejka pga. de tuffa förhållandena, sa tourens tävlingsledare Jacques Goddet följande klassiska citat:

”Tour de France är och förblir Tour de France. Det är nödvändigt att behålla de omänskliga inslagen i touren. Det är nödvändigt med överdrifter.”

Så har det alltid sett ut i touren. Så var det i början av 1900-talet då cyklisterna gav sig ut på 40 mil långa etapper med cyklar och packning som vägde 20–30 kilo. Och så är det i nutidens tävlingar där cyklisterna forcerar uppför skyhöga berg i ett vansinningt tufft tempo.

Megastor Tour de France-förvandling

Vi har tittat lite på statistiken genom åren och jämfört den första upplagan av Tour de France 1903 med fjolårets upplaga – den 100:e.

Premiärloppet 1903

  • 242,8 mil

  • 6 etapper

  • Vinnartid: 94 timmar 33,14 minuter

  • Genomsnittsfart: 25,6 km/h

  • 60 cyklister startade – 21 tog sig i mål

  • 11 utländska deltagare

  • Segerpremie: 6025 franc

100:e upplagan 2013

  • 340,4 mil

  • 21 etapper

  • Vinnartid: 83 timmar 56,40 minuter

  • Genomsnittsfart: 40,5 km/h

  • 198 cyklister startade – 169 tog sig i mål

  • 156 utländska deltagare

  • Segerpremie: 450 000 euro

Sammanlagt 1903 – 2013

  • 14 031 startande

  • 4 942 unika deltagare

  • 5 552 DNF

  • 2 148 etapper

  • 42551,9 mil

Ta del av hela Tour de France-artikeln: "Från vansinnestur till le Tour" här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: