Justering av höjden och vinkeln på sadeln är ytterst viktig. Be gärna cykelhandlaren om hjälp. © Colourbox

8 goda råd för en smärtfri cykeltur

Benen trampar rytmiskt. Cykeln rullar genom det sommargröna landskapet. Det är vindstilla och kvällssolen kastar långa skuggor över den ödsliga landsvägen. Det hade varit den perfekta cykelrundan om det inte gjort så förbannat ont i baken.

27 maj 2010 av Lasse Lyhne

En smärtfri cykeltur

Sadelsmärtor kan göra cykelturen till en riktig pina, men om du följer våra råd är de smärtsamma cykelpassen snart ett minne blott.

1. Vänk dig successivt 

Liksom resten av kroppen behöver vänjas vid att träna, behöver också bakdelen vänjas vid att sitta i sadeln. Ger du dig ut och cyklar i flera timmar redan från början får du garanterat ont och kanske t.o.m. något sår på baken. Cykla bara tills det börjar göra ont. Värken bör sedan ha försvunnit innan du börjar om igen. Öka därefter tiden i sadeln successivt.

2. Vinkla sadeln 

En liten justering av sadelns vinkel på sadelstången kan göra underverk för rumpan. Det är individuellt vilken ställning som är bäst, men många föredrar en vågrät sadel. Undvik dock att vinkla sadeln uppåt.

3. Justera sadeln 

Något av det viktigaste man kan göra för att förebygga sadelsmärta är att se till att ha rätt höjd på sadeln. Är sadeln för hög glider du fram och tillbaka på den och nöter hårt på sätet. Sadeln ska sitta så att knäet är lätt böjt när du sitter på cykeln och pedalen är i botten. Kontrollera så att sadeln är fastsatt efter att du gjort inställningen. Be ev. cykelhandlaren att hjälpa dig.

4. Ändra ställning 

Sitter du hela tiden i samma ställning på sadeln belastar du också samma kroppsdelar. Sitt därför både långt fram och långt bak på sadeln för att fördela trycket. Du kan också skaffa en extra lång sadel som ger flera sittställningar.

5. Res dig upp

Sadelsmärtor orsakas av att sittställningen försämrar blodtillförseln till sittområdet. Res dig därför upp var tionde eller var femtonde minut även om det inte går uppför. Det gör att blodtillströmningen ökar till de utsatta kroppsdelarna och det är också skönt och avslappnande för musklerna i ryggen.´

6. Skippa kalsongerna 

Det är en fördel om du lämnar kalsongerna hemma när du ska ut och cykla. Bomullskalsonger blir fuktiga, de skrynklas och veckas och kan irritera de kroppsdelar som redan är utsatta av trycket från sadeln.

7. Smörj baken 

Mycket av sadelsmärtan beror på att bakdelen och låren nöter mot sadeln. Det finns flera olika krämer som förebygger friktion. Det kanske låter lite märkligt och inte särskilt maskulint att smörja in baken med en kräm – men det fungerar! Det finns också en speciell typ av plast att fästa på de utsatta kroppsdelarna.

8. Tvätta kläderna 

Ett par otvättade cykelbyxor är en bakteriebomb som ökar risken för infekterade sadelsår betydligt. Tvätta därför cykelbyxorna varje gång du använt dem, och undvik att sitta för länge i dina svettiga byxor efter träningen.

Få ut mer av träningen

Vill du ha ut mer av din träning? Då ska du använda rätt prylar. Just nu kan du få en snygg träningströja från Craft tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för bara 99,50 kr (+ 49:50 kr i porto och exp.avg. Totalt 149 kr). Tröjan är tillverkad av ett lätt, mjukt och elastiskt material som följer alla dina rörelser. Den är dessutom suverän på att transportera bort överskottsvärmen från kroppen, vilket innebär att den kan användas till i stort sett allt – t.ex. promenader i skogen, träning på gymmet eller härliga löprundor.


Tröjan kostar i vanliga fall 599 kr, men just nu kan du få den tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för bara 99,50 kr (+ 49:50 kr i porto och exp.avg. Totalt 149 kr). Läs mer om det fantastiska erbjudandet här – och stort lycka till med din träning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Påverkar sommarträningen din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: