Man och roddmaskin

Hård, pulsbaserad träning passar bäst i slutet av ett styrkepass. Annars finns det risk att du blir för trött för att orka göra de tekniskt krävande styrkeövningarna på rätt sätt.

© Foto: iStock

Kan man träna styrka och kondition samma dag?

Finns det risk att resultatet av styrketräningen blir sämre om man tränar konditionen på löpband eller i roddmaskin samma dag som man styrketränar?

9 februari 2022 av Redaktionen

Det är inte skadligt att styrketräna och konditionsträna samma dag, men om du har nytta av det beror mycket på vilket mål du har med träningen. Tränar du bara för att hålla kroppen frisk och stark, finns det inget som hindrar att du tränar bägge delarna under samma pass. Detsamma gäller om du till exempel vill öka din energiförbrukning när du tränar.
 

Om ditt mål med träningen däremot är att bli så stor och muskulös som möjligt, blir det en annan sak. Flera studier pekar nämligen på att konditionsträning i samband med styrketräning inverkar hämmande på styrkan och muskeltillväxten, särskilt hos erfarna styrkemotionärer. I en perfekt värld är det därför bäst att separera de två träningsformerna med en lång paus.

Kanske kan du styrketräna på morgonen och löpträna på kvällen – eller ännu bättre: träna på olika dagar. Om du inte har den möjligheten finns det några saker du bör tänka lite extra på.

Kombinera styrka och kardio

Prioritera

Om du prioriterar styrketräning så bör den ligga före konditionsträningen. Annars finns det risk att du redan är trött när du ska börja att lyfta vikter.
 

Välj rätt

Icke-viktbärande träning, t.ex. cykling och rodd, verkar inte påverka styrketräningen lika mycket som löpning gör.

Snabba på

Ju längre tid din konditionsträning pågår, desto större negativa effekter för din styrka kan den ge. Undvik därför att konditionsträna för mycket, om du främst är ute efter att bygga större muskler.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur ofta äter du frukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: