HIIT-träning

En ny studie har följt ett antal försökspersoner på motionscyklar i tre veckor. 

© Foto: iStock

Träna inte HIIT för ofta

HIIT är tidsbesparande och supereffektiv träning. Men det är viktigt att kroppen hinner återhämta sig mellan de tuffa träningspassen.

9 september 2021 av Redaktionen

För mycket HIIT (högintensiv intervallträning) försvagar musklernas små kraftverk, de så kallade mitokondrierna. Det visar en ny svensk studie. Forskarna lät en grupp motionärer följa ett HIIT-program på motionscykel i tre veckor. Under den första veckan körde deltagarna två HIIT-pass, den andra veckan ökade de till tre pass och under den tredje veckan körde de fem HIIT-pass. Forskarna tog hela tiden prover för att mäta hur deltagarnas kroppar svarade på träningen. 

De första två veckorna medförde träningen en ökad prestationsförmåga och mitokondrierna i muskelcellerna blev effektivare på att producera energi. Efter den tredje veckan, då deltagarna hade kört fem HIIT-pass, sjönk dock mitokondriernas effektivitet plötsligt med hela 40 procent. Även försökspersonernas blodsockerreglering försämrades. 

Källa: GIH – Gymnastik- och idrottshögskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: