© Colourbox

Hur testar jag formen bäst?

Jag löptränar tre gånger i veckan och skulle vilja testa formen ibland. Finns det något lätt sätt att hålla koll på sin formutveckling?

Du kan göra ett så kallat coopertest som går ut på springa så långt som möjligt på 12 minuter.

Resultatet jämför du sedan med tabellen nedan. Testet kan användas för att få ett ungefärligt formbesked, men du kan också göra det varannan månad för att hålla bättre koll på formutvecklingen.

Coopertestet ska genomföras på en plan sträcka. Ge dig iväg till en friidrottsarena, spring på en plan landsväg eller grusstig – huvudsaken är att du kan mäta hur långt du springer.

Kom t.ex. ihåg vilket riktmärke du nådde fram till och använd tjänsten Mät din runda för att mäta upp distansen när du kommer hem. Eller cykla och mät sträckan med cykeldatorn.

Det gäller att hålla ett tempo som du orkar hålla i 12 minuter. Håll ett öga på mellantiderna och sträva efter att hålla tidsmålet. Övning ger färdighet och resultaten blir oftast bättre bara av att upprepa testet.

Resultatet beror på åldern I schemat ska du leta rätt på det antal meter som du springer under testet. Värdena gäller för vanliga motionärer och är baserade på en rad referensvärden inom respektive åldersgrupp.

För tävlingslöpare gäller helt andra krav. Är du en aktiv idrottare ska du klara 3 400 meter för att få godkänt. Världseliten klarar cirka 4 700 meter på 12 minuter.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket väder ogillar du mest att träna i?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: