Överträning
Pressar du dig själv för hårt?

Det är bra att pressa sig när man tränar, men det är också viktigt att man inte pressar kroppen för mycket. Läs mer här och ta reda på om du pressar dig själv för hårt. 

© iStock

Fem tecken på att du pressar dig själv för hårt

Överträning drabbar inte bara elitidrottare. Även ambitiösa motionärer kan få problem om de tränar för mycket.

10 augusti 2021 av Brian Henneberg

1. Du presterar sämre utan anledning 

Du tränar mycket och ofta och har utvecklats under en lång tid, men plötsligt märker du av okänd anledning att det börjar ta emot att träna. Om det sker bör varningsklockorna ringa. Försämrad prestationsförmåga trots att träningsmängden är densamma kan vara ett tecken på överträning.

2. Du blir trött och utmattad 

En känsla av utmattning och att du inte är riktigt utvilad när du vaknar på morgonen, kan också vara ett tecken på överträning. Det hänger ofta ihop med en tendens till sömnbrist. Du märker kanske att du har ett större behov av att sova, men samtidigt sover du dåligt eller mycket oroligt och osammanhängande.

>> FÅ MASSOR AV tips om träning, motivation, tävlingar, recept och förslag på övningar direkt i din mail. Klicka här för att få vårt populära nyhetsbrev. <<

3. Du får ofta småskador och blir sjuk lätt

Om du ofta drabbas av småskador och värk i kroppen, så är det en bra indikator för att du inte hinner återhämta dig från den träning du utsätter kroppen för. Man tror att detta bl.a. hänger ihop med en överträningsrelaterad minskning av glutaminnivån i kroppen. Glutamin spelar en viktig roll för immunförsvaret, och man ser ofta att man vid en överträningsfas lättare drabbas av förkylningar, halsont och andra problem med de övre luftvägarna. På samma sätt kan överträning förorsaka ett mer eller mindre kroniskt tillstånd av inflammation, utmattning och värk i kroppen.


4. Du gör aldrig uppehåll 

En viktig del i ett väl genomtänkt träningsprogram är inlagda veckor med pauser eller mindre träningsmängd. Det är det som kallas för periodisering. Om ditt träningsprogram går ut på att träna till utmattning med tunga vikter under varje pass, vecka efter vecka, så riskerar du att bli övertränad. Gå därför igenom ditt program ordentligt, och se om det är rätt sammansatt.


5. Du tappar motivationen

Om du brukar få en lyckokänsla i kroppen när du tränar, och den känslan plötsligt förträngs av tristess och minskad träningslust, så kan det möjligen bero på överdriven träning. Detta är bara ett exempel på de psykiska symptom som kan visa sig i samband med överträning. Man kan t.ex. också uppleva humörsvängningar, ha lätt för att bli irriterad eller ha en tendens att drabbas av ångest och depression. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket mål har du med din träning under nästa år?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: