© istock

Därför kan du bli "hög" på löprundan

Den starkaste effekten som träning kan ha på våra lyckokänslor kallas för runner’s high. Lär dig mer om fenomenet här

28 september 2020 av Niels Halfdan Hansen & Jesper U. Larsen

Fenomenet runner’s high beskriver en mycket speciell känsla då träningen plötsligt känns extremt lätt – ja, nästan euforisk. Begreppet är faktiskt lite missvisande eftersom det inte är förbehållet löpare. Även cyklister, roddare, simmare och andra som ägnar sig åt konditionsträning, kan ha tur att få uppleva denna unika lyckokick. 

Vad beror det på?

Forskare har länge försökt att förklara fenomenet och man har särskilt varit inriktad på endorfinerna – kroppens eget naturliga smärtlindrande ämne. I en tysk studie undersökte man medlemmarna i en löparklubb i München före och efter ett löppass som pågick i två timmar. Resultaten visade att samtliga löpare hade stora mängder endorfiner i hjärnan efter träningspasset – och ju mer eufori de uppgav att de hade upplevt, desto högre var deras endorfinnivåer. Också så kallade endokannabinoider (vilka fungerar som hash) anses spela en roll, men vad som händer mer exakt i hjärnan vid runner’s high har man ännu inte helt kartlagt. 

Hur uppnår jag det?

Forskning tyder på att runner’s high oftast förekommer när man under en längre tid – minst 45 minuter – har pressat sig själv konditionsmässigt med relativt hög intensitet. Ju mer erfaren man är som motionär, desto större är chansen att man får uppleva runner’s high. Tänk på att även om du kanske inte uppnår det mytomspunna lyckoruset, så utsöndrar din kropp under alla omständigheter hormoner som bidrar till en känsla av välmående, glädje och lycka varje gång du tränar. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Använder du någon teknikpryl för att registrera din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig