Äldre par på löprunda.

Den svenska studien visar att de kvinnor som utvecklade demens trots att de hade bra kondition, gjorde det senare i livet – i snitt 11 år senare än de andra kvinnorna.

© iStock

Därför förebygger kondition demens

Forskning visar att kondition kan ha betydelse för om du kommer att drabbas av demens senare i livet. För att förebygga demens är det, förutom att hålla kroppen i form, viktigt att du äter nyttigt och varierat samt utmanar hjärnan hela livet.

7 augusti 2018 av Redaktionen

Bra kondition kan förebygga demens

Om du regelbundet ägnar dig åt konditionsträning, kan du kanske undvika att drabbas av demens senare i livet. En ny studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet visar att kvinnor som är vältränade i medelåldern, har nästan 90 procent mindre risk att få en demens diagnos senare i livet. 

Den aktuella studien bygger på uppgifter om 191 kvinnor som genomgick ett konditionstest på cykel 1968 när de i snitt var 50 år gamla. 40 kvinnor uppfyllde kravet på hög kondition, medan 92 låg på medelnivå och 59 på låg nivå. Under de efterföljande 44 åren testades deltagarna för demens vid sex olika tillfällen. 

Under den perioden utvecklade 44 av deltagarna sjukdomen, i genomsnitt drygt 20 år efter cykeltestet. I den grupp som hade haft bäst resultat på cykeltestet drabbades bara fem procent av demens. I medelgruppen var andelen 25 procent och bland dem som presterade sämst drabbades 32 procent av demens. 

Med andra ord hade de mest vältränade kvinnorna 88 procent mindre risk att utveckla demens jämfört med de som inte var lika vältränade. Forskarna påpekar dock att studien hade vissa begränsningar eftersom det bland annat var en relativt liten grupp kvinnor som testades. Det är dock inte den första studien som har visat att motion faktiskt kan hålla demensen stången.

Vad kan man göra?

Det finns inget som tyder på att man helt kan upphäva risken för att utveckla en demenssjukdom, men forskning har visat att livsstilen kan påverka risken att drabbas.

Det ökar risken:
  • Rökning. 
  • Högt blodtryck i medelåldern. 
  • Långvarigt alkoholmissbruk. 
  • Typ 2-diabetes
Det minskar risken:
  • Fysisk aktivitet och motion.  
  • Nyttig kost, i synnerhet mycket grönsaker, baljväxter, olivolja, fisk och skaldjur. 
  • Att hjärnan aktiveras livet ut.

Källa: Neurology & Karolinska institutet

Vi rekommenderar: Smart löparbälte

Nu kan du förvara din mobil, dina nycklar och ditt kreditkort på ett lätt och säkert sätt när du tränar. Med detta smarta bälte kan du nämligen ta med dig alla viktiga saker på löprundan, cykeln eller när du ska till gymmet. Bältet har två fickor av ett stretchigt material som håller dina prylar på plats utan att du knappt märker att du har dem med dig.

I fickorna kan du ha med dig dina nycklar i den ena, medan mobilen ligger i tryggt förvar utan att bli repad i den andra. Den stora fickan har en liten öppning bak för ett par hörlurar, och dessutom är bältet vattenavvisande så att dina saker inte blir blöta. Just nu kan du få det smarta löparbältet tillsammans med 2 nummer av Sveriges bästa träningsmagasin, Aktiv Träning, för BARA 69:50 kr (+29:50 kr i porto och exp.avg). TOTALT 99 kr. Du får också en digital löparguide med massor av tips till hur du blir en snabbare och bättre löpare. Läs mer om erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Får du i dig de 500 gram frukt och grönt som rekommenderas per dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig