Tre män och två kvinnor som styrketränar
© iStock

Därför är rygglyft bra för dina marklyft

Även om rygglyft kan vara en bra nybörjarövning, så är marklyft trots allt en bättre övning eftersom den gör att du aktiverar mer muskelmassa. Dock kan rygglyft vara ett bra komplement till dina marklyft.

6 februari 2019 av Hans Westhausen Gottlieb

Kan rygglyft ersätta marklyft?

Når jag tränar brukar jag göra både rygglyft och marklyft. Räcker det om jag bara gör rygglyft? 

SVAR: Som nybörjarövning är rygglyft (hyper­extensions) bra, och när du har blivit mer erfaren så är övningen ett riktigt bra komplement till marklyft. Men om du måste välja så är marklyft en bättre övning eftersom den aktiverar betydligt fler muskler.

Allra bäst är om du börjar träna ländryggen genom att göra marklyft och därefter fortsätter med rygglyft. Om du klarar av att göra fler än 15 repetitioner kan du lägga till en viktskiva och hålla den mot bröstkorgen.

Hyperextensions illustration

Rygglyft

Du tränar: Ryggsträckare och baklår.

Gör så här: Ställ in maskinen så att du kan hänga ut med överkroppen över kanten. Häng med huvudet nedåt och händerna mot bröstkorgen eller uppe vid kinderna. Lyft överkroppen så att hela kroppen blir rak, och sjunk sedan ned igen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur många kilometer cykelpendlar du varje dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig