Crossfit-träning för hemmabruk
Crossfit-träning för hemmabruk

Här kan du läsa om olika crossfit-övningar som är särskilt bra för hemmabruk.

Crossfit-träning för hemmabruk

I vanliga fall går man till gymmet och deltar i ett gruppträningspass som innehåller olika crossfit-övningar. Men som tur är kan man mycket väl köra ett effektivt crossfit-pass själv hemma i vardagsrummet.

7 december 2016 av Jannik Petersen

Crossfit

Crossfit är populärt i Sverige och det finns det många bra anledningar till. För med en kombo av crossfit-övningar som både tränar styrka, kondition och smidighet, så är crossfit en mycket effektiv träningsform.   


Träna crossfit hemma

I vanliga fall går man till gymmet och deltar i ett gruppass som innehåller crossfit-övningar, men det är inte alltid man har möjlighet att göra det. 

Som tur är kan man dock köra bra crossfit-pass själv hemma i vardagsrummet.

På den här sidan kan du få inspiration till crossfit-övningar som passar särskilt bra för hemmabruk.


Crossfit-övningar

Crossfit ger både konditionsträning och styrketräning på samma gång eftersom du gör övningar som involverar många muskler samtidigt – och för att du tränar i ett högt tempo.

Crossfit-passen kallas WOD (workout of the day). En WOD är ett kort crossfit-pass som oftast består av 3–5 crossfit-övningar som genomförs i högt tempo. Men det gäller också att använda rätt teknik.

Gör crossfit-övningarna i ett långsamt tempo och jämför med videoinspelningarna här på sidan.

När du har övat in rätt teknik, kan du köra igång med dagens WOD. Gör t.ex.5 burpees, därefter 10 squats följt av 15 mountainclimbers. Därefter börjar du om från början igen – utan att vila. 

Försök att hålla ut i 5 minuter. Ta sedan en paus så att pulsen hinner gå ned, och kör sedan hårt i 5 minuter till. Det ger dig 10 minuter supereffektiv crossfit-träning.

Allt eftersom du blir bättre tränad kan du lägga till fler crossfit-övningar och förlänga din WOD med 5–10 minuter.


Crossfit-program: 10 bra crossfit-övningar för hemmabruk

Se instruktioner och videor till respektive crossfit-övning här. 

Burpee

Squat

Mountainclimbers

Bodydrag

Telemark-jump-squat

Breakdance-övning

Inverted row

Dynamisk push up

Reaktionsövning

Triple knee tuck

Aktiv Träning rekommenderar: Effektivt träningsset

VILL DU OCKSÅ HA starka rygg- och magmuskler? Det kan du också få. Ett av de allra bästa sätten är att använda ett maghjul. Några minuters träning varje dag stärker din bålmuskulatur, ger dig en bättre hållning och gör så att du undviker att sjunka ihop i överkroppen med ryggont som följd.

JUST NU FÅR du ett maghjul av utmärkt kvalitet tillsammans med Aktiv Träning. Maghjulet är designat med dubbla hjul, vilket ger bra stabilitet, och ergonomiska handtag med fördjupningar för fingrarna. Maghjulet ingår i vårt stora träningsset med maghjul, träningsmatta, gummiband, övningsguide och 3 nummer av Aktiv Träning för ENDAST 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto – totalt 149 kr). Läs mer om det suveräna erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Var föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig